Bridgestone, som også ejer Firestone, der har et bredt program af landbrugsdæk, går nu selv ind i markedet for landbrugsdæk. De første Bridgestone landbrugsdæk vises i maj 2014 på Reifen Trade Fair i Essen.
Som begrundelse for at Bridgestone nu vælger en multibrand strategi siger Lothar Schmitt, der er chef for landbrug og offroad dæk i Bridgestone Europe blandt andet:
- Bridgestone og Firestone har forskellige styrker og egenskaber, og sammen kan vi tilbyde landmændene den optimale løsning inden for alle segmenter.
Bridgestone til de største
Ifølge direktøren kommer Bridgestone i fremtiden til at drive udviklingen af dæk til de største og kraftigste landbrugsmaskiner, mens Firestone skal dække det resterende marked, så overlap i dækstørrelser og modeller undgås.
Bridgestone begrunder overgangen til multibrand-strategien med den hurtige vækst i befolkningstallet og dermed øget fokus på produktion af fødevarer.
- For at imødekomme det behov skal effektiviteten og produktiviteten i fødevareproduktionen øges. Det kræver udvikling af nye metoder og ikke mindst udvikling af nye landbrugsdæk, der minimerer jordpakningen og øger effektiviteten, samtidig med at forbruget af brændstof reduceres. Med multibrand-strategien er Bridgestone klar til at tage del i den udvikling, siger Lothar Schmitt.