Lyt til artiklen:

Nokian præsenterer dæk med VF-teknologi

00:00
Hastighed: ???x
02:55

Nokian Tyre Soil King VF er navnet på de nye traktordæk fra den finske fabrik, og tilsvarende kommer Nokian med Float King VF, der er en serie af dæk designet til gyllevogne og andre store landbrugsvogne med behov for dæk med et lavt dæktryk og stor lastevne.

- Begge dæk produceres med teknologien, vi kalder Nokian Tyres Flexforce, der er en unik dækteknologi, som giver et meget fleksibelt dæk, der forøger trædefladen og reducerer hjulslippet. Traktordækket Soil King VF er testet af tyske DLG, og på flere parametre er det bedre end konkurrenterne, siger Tero Saari, produktmanager hos Nokian Heavy Tyres.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udviklet over fem år

Nokian Soil King VF kendes på det specielle mønster centralt i dækket. Her samles ribberne fra det traditionelle traktormønster sig i et mere massivt bånd, der løber som et bånd midt på dækket.

- Vi startede udviklingen af dækket i 2018, og fra starten var det målet at udnytte fordelene i Flexforce-teknologien til at udvikle et dæk, der kombinerer et lavt dæktryk og stor trækkraft i marken med eminent komfort på landevejen, siger Tero Saari og tilføjer:

rich-media-2
Her viser produktmanager Tero Saari den specielle bane midt på det nye Nokian Soil Master VF traktordæk. Den lukkede struktur øger komfort på landevejen, når der køres transport med et lavt dæktryk. Foto: Helge Plougmann Nielsen

- I udviklingen af Soil King forskede vi i at udvikle et dæk med ovennævnte specifikationen, uden at der skulle ændres på dæktrykket, når traktoren kørte fra marken og ud på vejen. Vi sigtede tillige efter, at designe et dæk med stor slidstyrke og et dæk, der trak et minimum af jord med ud på landevejen.

Testet i EU og Canada

Som tommelfingerregel kan et VF-dæk bære 40 procent mere end et standarddæk, eller også kan det bærer det samme som standarddækket, men med et tryk der er 40 procent lavere.

- De brede klodser på midten af dækket sikrer landevejskomforten, når der køres hurtig transport med et forholdsvist lavt dæktryk. De små forhøjninger imellem klodserne arbejder og giver bevægelse i dækket, og det er det, der gør dækket selvrensende for jord og ler, siger Tero Saari.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Nokian Soil King er selvfølgelig testet i Finland, hvor Nokian har fordelen af, at de ikke skal til udlandet for at teste under meget kolde forhold. Men for også at teste under meget varme forhold er der kørt masser af test i en række europæiske lande. Derudover har dækket også været oversøisk for at blive testet i Canada.

På Agritechnica viser Nokian Tyres dækket i størrelsen VF 710/75R42.

- Vi forventer at være klar til at levere de mest populære størrelser i løbet af 2024, og så udvikler vi ellers videre, og intensionen er at introducere Flexforce-teknologien i dæk på både 44 og 46 tommer, siger Tero Sari.