Teleskoplæsser-historien hos tyske Claas begyndte med Ranger-serien. Det var tilbage i 1994, at de tre modeller, 907, 907 T og 911 T blev præsenteret. Produktionen foregik i Grantham i England indtil år 2000, hvor Targo-serien blev præsenteret. Produktionen foregik stadig i England, denne gang i Saxham og de tre første modeller hed K50, K60 samt K70.
På Agritechnica 2005 løftede Claas dog sløret for en helt ny teleskoplæsser med navnet Scorpion, som kom på markedet i foråret 2006. Claas havde i modsætning til tidligere nu indledt et samarbejde med tyske Kramer, og det blev begyndelsen til en ægte succes-historie for Claas, som nu knap 15 år senere står klar med den tredje generation Scorpion, som faktisk mere eller mindre bygger videre på næsten samme komponenter som den første generation.
Når bommen ofte kører op og ned samt frem og tilbage, kan det godt rykke i slangeholderen, og med tiden rykkes de løse.
- Nikolaj Brunsgaard, servicetekniker hos Vinderup Maskinforretning
I denne udgave af PowerFocus kigger vi nærmere på den første generation Claas Scorpion, og vi har fundet den daværende topmodel i form af 9040. Teleskoplæsseren er set hos Vinderup Maskinforretning A/S og er fra 2007.
Timetælleren viser 6.080 timer, og da der er tale om 9040-modelen, så er det en maskine med ni meter rækkevidde på bommen samt en samlet løftekapacitet på fire ton.
Ingen gear
Som noget ret unikt på markedet i 2006 var Scorpion-læsserne udstyret med det, som Claas døbte VariPower. Hardwaren i transmissionen blev udviklet af Walterscheid, og styringen kom fra Sauer Danfoss. Der var tale om en transmission, som kunne køres fra nul til 40 kilometer i timen uden skift af gear. Der er tale om en hydrostatisk transmission, hvor en pumpeenhed sammen med motoren føder transmissionsmotoren afhængig af positionen på kørepedalen i kabinen
Tysk motor
Under lanceringen af Scorpion-serien i 2005 blev der i første omgang tale om to modeller: Scorpion 6030 var udstyret med en seks meter bom og tre ton løftekraft, mens Scorpion 7040 var udstyret med en syv meter bom og fire ton løftekraft. I 2007 fulgte Scorion 9040 med ni meter bom og fire ton løftekraft, men motoreffekten i 9040 var identisk med motoren i 7040. Der var tale om en fire cylindret Deutz AG-motor på 137 hestekræfter. Motoren er placeret 90 grader på tværs i forhold til kørselsretningen.
Anden generation
I 2013 fulgte lanceringen af anden generation af Scorpion-teleskoplæsserne, som kom på markedet i foråret 2014. Her var der tale om seks modeller, hvor der skete store opdateringer på motorerne, kabinerne samt bommen. Modellerne 9075 og 7055 kom med en firecylindret Deutz AG-motor på 4,1 liter og 156 hestekræfter. 7044 samt modellerne 7035, 7030 og 6030 fra den mindre serie kom alle med en Deutz AG-motor på 3,6 liter og en effekt på 122 hestekræfter.
På anden generation præsenterede Claas Smart Roading, som var en udvidelse til transmission. Man fortsatte med samme hydrostatiske transmission, men fik monteret en ekstra variabel-motor. Den gav ekstra power ved høje hastigheder, og det betød, at motoromdrejningerne blev sænket fra godt 2.000 o/min til cirka 1.800 o/min med 40 km/t.
Bommen blev stærkere og kunne klare større last, og Smart Handling automatikkerne blev præsenteret med skovl returnering til udgangspunkt samt parallel løft funktionen.
På Agritechnica 2017 lancerede Claas et nyt samarbejde med Libherr, og til trods for en ny ramme, kabine og bom, så fortsætter man med Deutz AG-motor samt med Walterscheid-transmissionen.
Foraksel og bom er ekstra udsatte
En teleskoplæsser er købt til decidieret læsseopgaver, og derfor er det naturligt at sliddet er størst på de punkter, som bliver mest udsat, når læsseopgaverne foretages. Det drejer sig om bommen og foraksel, som specielt belastes ekstra hårdt ved læsning.
- Når man køber en brugt teleskoplæsser, så skal man begynde med at undersøge sliddet i forakslen, og specielt slør i bærelejer og hjullejer samt styrekugler, fortæller Nikolaj Brunsgaard, servicetekniker hos Vinderup Maskinforretning og lidt af en teleskoplæsser ekspert, hvor han har været med fra begyndelsen af Scorpions lancering på det danske marked.
Han fortæller at Dana Spicer-akslerne er meget stærke aklser, og man ofte ser Scorpion teleskoplæssere kører op til 4.000 timer uden der mærkes slør eller slid.
Hold øje med bagenden
Mens det typisk er forakslen som er mest udsat på en teleskoplæsser, så er det ofte i bagenden af bommen, at der skal kigges ekstra grundigt ved køb af brugt teleskoplæsser.
- Fiktionspladerne, som sidder i bommens udskud er en sliddel, som der skal holdes øje med. Det er let at se på bommens forende, og derfor er det ofte klodserne foran, som hyppist bliver tilset og holdt i orden, men der sidder også sådanne fiktionsplader i bagenden af bommen, fortæller Nikolaj Brunsgaard.
Når fiktionspladerne bliver slidte, så skrues de af, og der sættes nogle andre sims i, så man på den måde kompassere for sliddet.
- Det kan være svært at tilse i bag på læsseren, og på Scorpion-serien skal der afmonteres en plade med fire bolte bagerst for at komme ind til fiktionspladerne, viser Nikolaj Brunsgaard, mens han hurtigt afmonterer beskyttelsespladen i bag.
Her påpeger han også, at de grønne slangeholder skal holdes i orden.
- Når bommen ofte kører op og ned samt frem og tilbage, kan det godt rykke i slangeholderen, og med tiden rykkes de løse. Falder de helt af, kan de komme i klemme, og det kan i sidste ende give et brud på en hydraulikslange. Så det er også et godt tip at kigge på slangeholderen i bagenden af teleskoparmen.
Sliddet på kipcylinder
På den første generation Scorpion sidder udligningsarmen til kipcylinderen ved skovl-beslaget en anelse udsat, og det kræver ekstra fokus:
- Hvis der køres med en understørrelse skovl, så kan armen faktisk ramme jorden, og det er set, at sliddet bliver så stort, at det kan gå udover cylinderen til kippet. Det er lavet om på anden generation af Scorpion, men er det den første generation, man kigger på, så skal man lige være ekstra opmærksom. På den brugte maskine i denne PowerFocus var der dog ingen slid at spotte .
Nyt beslag
Lukkes der op ind til motorrummet anbefaler Nikolaj Brunsgaard, at man kontrollerer brændstofslanger, samt hvilken stand aircondition-kompressoren er i.
- På de første Scorpion-modeller var beslaget til aircondition-kompressoren simpelthen for svag. Det betød at den rev sig løs, og derfor skal man lige kontrollere, om der eventuel er knækkede bolte.
Han fortæller, at der kom et opdaterings kit til netop denne del, men man kan være uheldig, at det netop ikke er gjort på den Scorpion-læsser man er ude og kigge nærmere på.
Tekniske specifikationer
Motor: Deutz AG
Volumen, cm³:4.4
Effekt, hk: 120
Moment, Nm:525
Transmission: Hydrostastisk
Antal trin: 1
Koblingsfrit vendegear: ja
Hydraulik kap. l/min: 145
Løftekapacitet, max.kg: 4.000
Løftehøjde, m: 9,0
Antal timer: 6.080
Årgang: 2008
Pris: 335.000