Det går godt for salget af landbrugsmaskiner fra Agco-koncernen, fremgår det af Agcost seneste kvartalsregnskab.

Sammenlignet med andet kvartal i 2011 blev den organiske vækst i salget 14,7 procent på verdensplan, dog med stærke regionale forskelle. Kraftigst voksede salget i Nordamerika, hvor Agco oplevede en fremgang i omsætningen på hele 44,9 procent i andet kvartal sammenlignet med samme kvartal året før. I Europa var den tilsvarende vækst 9,9 procent. I Sydamerika var væksten kun 3,7 procent, mens den i blandt Asien var 17,0 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Topchef Martin Richenhagen konstaterer, at Agco nyder godt af salgs- og produktionsvækst, forbedrede priser i Nordamerika og Vesteuropa og en lav prisudvikling på råvarer samt besparelser som følge af koncernens strategiske initiativer med fokus på opkøb og produktivitet.

Salget i andet kvartal steg fra 2,36 milliarder dollar i 2011 til 2,69 milliarder dollar i 2012. Overskuddet før skat steg også kraftigt. Næsten 35 procent blev fremgangen - 244,1 millioner dollar i andet kvartal 2012 mod 181,2 millioner dollar i 2011.

På halvårsbasis steg omsætningen fra 4,16 milliarder dollar til 4,96 milliarder dollar, mens overskuddet før skat steg fra 282,1 millioner dollar i 2011 til 396,5 millioner dollar i 2012.