Amarok er VW?s første pickup af egen aftapning. I Danmark skal den bide skeer med japanske rivaler, der har op mod et halvt århundredes erfaringer at trække på.

I denne dobbelttest lader vi den møde Mitsubishi L200, der som model kom i sin første udgave for 33 år siden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tyskerens pickup-historik er mere beskeden. VW havde i 1990?erne et samarbejde med Toyota om produktionen af VW Taro, der siden 1994 også kunne fås med 4x4. Men i 1996 ebbede samarbejdet ud, og da det var Toyota, der drev produktionen, forsvandt Taro ud af markedet.

I 2005 begyndte VW at udvikle Amarok. Den rullede af samlebåndet i Argentina i 2009 og fik dansk premiere i foråret. Her skal den især konkurrere med Toyota Hilux, Mitsubishi L200 og Nissan Navara.

Gynger og danser

Amarok er i sit grundprincip opbygget på samme måde som konkurrenterne. Den trækkende bagaksel er med bladfjedre, og ladet kan snuppe 1.000-1.100 kg.

Interiøret er robust og rengøringsvenligt, og i forhold til en personbil er kørekomforten ringe. Støjniveauet er højere, fjedrene er hårdere, og karrosseriet gynger og danser hen over vejens ujævnheder. Desuden skal der drejes flittigt på rattet for at få manøvreret vognen rundt om hjørnerne.

Ved første øjekast falder Amarok således ind i slænget af eksisterende pickup?er. Stillet over for den drevne Mitsubishi L200 byder den dog på et par forfriskninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Affjedringskomforten er en tand bedre, og det samme gælder støjisoleringen. Det taler for at anskaffe sig en Amarok, hvis bilen skal bruges meget til lange ture. Dens to-liters motor på 163 hestekræfter lægger dog ikke op til de hurtige overhalinger, men med to turboer føles den alligevel rimelig momentstærk ved både lave og høje motoromdrejninger.

Mere lækkert interiør

Den tyske opkomling har også givet finishen en ekstra tand i forhold til L200, så interiøret virker mere lækkert. Desuden er Amarok 20 cm bredere end L200, hvilken kan mærkes på albuepladsen i kabinen.

I tyskerens program er der også indført elektronisk tilkobling af reduktions-gear, der kan vælges uden merpris til 4Motion-udgaverne. Her er japaneren mere traditionel med to gearvælgere. Til gengæld er Super Select-gearkassen velafprøvet isenkram, der gennem årene har bevist sin duelighed.

L200 har i øvrigt en større motor på 2,5 liter. Den yder 179 hestekræfter, og det kommer til sin ret i mellemaccelerationerne på motorvejen, hvor man helt uproblematisk glider med trafikken ind og ud af overhalingsbanen.

I kombination med automatgear, der endnu ikke fås til Amarok, står der næsten 1-1 i oplevet langturskomfort.

Mitsubishi L200 Double Cab Intense XL aut.

VW Amarok Startline DobCab