Forskningscenter Foulum, der er en del af Århus Universitet har planer om at anlægge en testbane, der kan måle helt præcist, hvor nøjagtigt de forskellige systemer til autostyring i landbruget rent faktisk er.

Forskningscenter Foulum har selv fire forskellige mærker af autostyring og oplever med jævne mellemrum forskelle i systemerne. Så der er med andre ord lagt op til, at man med testbanen vil kunne skille fårene fra bukkene så at sige.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Planen med testbanen er, at vi for alvor skal udfordre systemerne på deres kunnen. Og det gælder alle parametre i systemerne, fortæller Ole Green, Institut for Ingeniørvidenskab, Århus Universitet.

Udvidet sprøjtetestbane

En del af det komplekse referenceudstyr til at foretage målingerne på testbanen er allerede købt ind til projektet. Men selve banen mangler endnu at blive lavet ? eller en del af den i hvert fald.

En del af banen skal være en såkaldt iso 5008 vibrationsbane, som flere måske bedre kender som den type bane, man benytter som testbaner for sprøjter, når der skal laves en vurdering af, hvor stabil en sprøjtebom er.

- Den bane har vi faktisk allerede. Men én ting er, når maskinerne kører i jævnt terræn. En anden er, når de kører på skråninger med sidehæld. Det er nogle af de ting, vi især vil undersøge de gængse austostyringssystemer for. Derfor skal banen blandt andet udvides med skråninger, så vi kan teste disse ting.

- Jeg tror, vi vil se, at der er forskel på, hvor godt systemerne arbejder, når de for alvor udfordres ved forskellige opgaver og situationer. Der vil være nogle systemer, der falder igennem på den ene eller den anden måde. Men så får vi et godt billede af, hvilke systemer der er gode til visse opgaver, og hvilke systemer der er bedre til andre ? og om nogen falder helt igennem, siger Ole Green.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I øjeblikket arbejder Forskningscenter Foulum sammen med Claas om at få lavet testmålinger på det indkøbte referenceudstyr. Men der er som sådan ingen deadline for, hvornår den færdige testbane skal stå klar.

- Vi skal først have vores testudstyr klar, inden vi for alvor går i gang, og der skal også være efterspørgsel efter at få afprøvet udstyr, påpeger han.