En hybridløsning mellem en bælte-traktor og en hjultraktor kan være interessant for at opnå det bedste fra to verdner. Men verdenen er jo aldrig helt sort og hvidt.

At være en konge i marken til de helt tunge markopgaver, som jordbearbejdning og såning, samtidigt med, at være snild og skånsom, er to verdner der ikke helt hænger sammen.

Skal traktoren til harven, såmaskinen og kærreploven kunne overfører alle hestekræfter samtidigt med, at den skal kunne stå ordentligt fast, kræver det ikke blot ekstra vægt hængt korrekt på traktoren, men også ofte en ordentligt tvillingmontering.

Tvillingmontering er ofte mere i vejen end hvad godt er, og derfor kan bælte-traktorer være et meget interessant alternativ til den hårdtarbejdende mark-traktor.

Claas har givet deres bud på en traktor til decideret trækopgaver i marken: Claas Axion TerraTrac. Der er tale om en form for hybridløsning, hvor man kombinerer bælter og hjul, og lader forenden af traktoren ligne sig selv, mens baghjulene erstattes af bælter.

Er det en brugbar løsning? Vi sætter os for at undersøge sagen nærmere i denne udgave af PowerGear, hvor vi er i marken med Claas Axion 960 TT og en 6,5 meter Kverneland Turbo T stubharve, på noget ganske godt lerjord med Lillebælt i baggrunden sydøst for Kolding i det jyske.

rich-media-1
Der er tale om en hybridløsning med bælter i bag og dæk i front.

Ikke en halvløsning

Bælte-løsningen til Axion-serien leveres til 930-modellen med maksimalt 355 hestekræfter samt 960-modellen med maksimalt 445 hestekræfter. Selve traktoren er stort set identisk med hjultraktoren, med samme motor, foraksel, kabine, og til dels transmission og bagtøj.

For der er ikke blot tale om en afmontering af traditionelle hjul, og montering af bælter. Selve låret på transmission er erstattet af en såkaldt saxofon-opbygning. Forbindelsen mellem gearkassen og bælterne er kardan-aksler, som giver en række fordele til bælte-konceptet.

rich-media-2
Trækforbindelsen mellem bælteundervogn og bagtøj består af kardan-led.

Selve bælteundervognen er ikke identisk med den vi kender fra Lexion-mejetærskere og Jaguar-finsnittere.

På Jaguar- finsnitteren og især Lexion-mejetærskerne er bælternes formål i langt højere grad at klare en høj vægt, mens det på Axion-traktoren har et formål om stor trækevne.

Derfor er trækhjulet bagerst øget i diameter, og selve forbindelsen mellem trækhjul og bælte sker igennem friktions-klodserne, som er lavet af gummi. Opstramningen af bæltet sker automatisk med hydrauliske stempler.

Derfor er trækhjulet bagerst øget i diameter, og selve forbindelsen mellem trækhjul og bælte sker igennem friktions-klodserne, som er lavet af gummi. Opstramningen af bæltet sker automatisk med hydrauliske stempler.

Det hydrauliske system giver også den store fordel på Axion TT-serien, at selve trækvinkel mellem traktor og redskab kan ændres hydraulisk. Fra kabinen kan punktet flyttes 11 centimeter, og den optimale træklinje mellem traktor og redskab kan dermed opnås.

Selve bælteundervognen kan pendle otte grader ned og 15 grader op, så selv større grøfter og lignende kan passeres uden man bliver nervøst for maskineriet.

Bælte-bredden kan leveres i tre forskellige størrelser på enten 635, 735 samt 890 millimeter i bredden, og ens for alle bredder er, at den totale bredde på traktoren ikke overstiger tre meter.

rich-media-3
Træklinjerne kan fra kabinen ændres 11 centimeter op og ned.

Afbalanceret traktoroplevelse

I modsætningen til hjultraktoren, så er bælteundervognen noget tungere end hjul, og Claas oplyser, at vægten på Axion 900 bagaksel med hjul er 8,2 ton, mens vægten på Axion 900 TT bagaksel med bælter ligger på 11,9 ton.

Mens vægtfordelingen på den traditionelle Axion 900-serie fordeler sig med cirka 45 procent på bagaksel og 55 procent på forakslen, så vil Axion TT fordele sig med 65 procent på bagaksel og 35 procent på foraksel.

Fordelen ved denne fordeling på bælte-traktoren er, at jeg under testen bemærkede, at det blot var nødvendigt med en 900 kg frontklods for at bevare en rolig og afbalanceret traktor.

Jeg frygtede, at drejningen på forageret vil være en udfordring med denne type traktor, men det gik faktisk overraskende godt.

Én af forklaringen kan være traktorens dynamiske rat-indstillinger og styre-assistent. Ved dynamisk ratindstilinger bestemmer jeg, hvor mange omgange jeg skal dreje på rattet for fuld styreudslag. Ved styreassistent bestemmer jeg, hvor meget traktoren skal bremse på det ene bælte, som der drejes mod. Det betyder, at det inderste bælte under en vendning i forageret bremses let, så drejningen foregår lettere.

Selvom Axion TT på ingen måde er tænkt til opgaver på landevejen, så er jeg ret så imponerede over, hvor godt den faktisk ligger på landevejen. Stabil og rolig, selv rundt i sving.

rich-media-4
Vendning på forageret er ingen sag med bælte-traktoren - og blot med 900 kg frontvægt.

Udnyt traktorens moment

Én ting er at have en undervogn som kan overfører effekt til jorden - men der skal jo også være noget effekt at overfører.

Det må man dog sige, der er på test-traktoren.

Vi havde fået en 6,5 meter Kverneland Turbo T-harve efterspændt test-traktoren og kombinationen af den hårde lerjord, de mange bakker og jordens beskaffenhed, så var det ikke alle steder en let opgave for traktoren at trække harven igennem de 15-20 centimeters dybde. Udfra terminalens oplyste brændstofforbrug, så var der bud efter samtlige hestekræfter, så jeg er overbevist om, at overførsel af effekten til jorden i høj grad lykkes med bælteundervognen.

Faktisk viser vores tal fra Landbrugets Traktorafprøvning, at Axion 960'eren har nogle ret pæne testresultater med maksimal 424 hestekræfter målt på PTO-udtaget ved 1.800 motoromdrejninger. Momentet toppede ved 1.400 motoromdrejninger med 3.360 newtonmeter på PTO'en, hvilket svarer til 1.158 newtonmeter på motoren - og det må siges at være ganske flot.

Det hele skete med det næstlaveste brændstofforbrug målt i denne klasse overhovet på blot 213 g/kWh ved maksimal belastning.

rich-media-5
Vores målinger viser flotte tal med brændstof og moment - samt effekt.

På Axion 900-serien har Claas fået tilføjet en "Droop-funktion", hvor man som chauffør har mulig for at indstille to forskellige indstillinger for, hvor mange motoromdrejninger der må tabes, inden der laves udveksling i gearkassen.

Med ét klik på kørehåndtaget er det muligt at hoppe fra den ene sats til den anden. Jeg kørte under testen med den ene mode i 15 procent, og den anden i 33 procent. Og det gjorde en kæmpe forskel.

Ved at udnytte traktorens massive moment, og give traktoren mulighed for at falde 33 procent i omdrejninger, så kunne jeg spare 10 liter brændstof i timen, øge kapaciteten og dermed også sænke brændstofforbruget pr. hektar med knap 1 liter sammenlignet med moden, hvor traktoren maksimalt går 15 procent ned i omdrejninger.

Det er værd at have med i baghovedet, når man som køber af en Axion 900 TT som især vil blive brugt til hårdt markarbejde.

rich-media-6
Droop-funktionen på traktoren er bestemt et meget interessant område at nørde rundt i.

Opdateringer i kabinen

Selvom det ikke er mange år siden, vi lavede en PowerGear-test på en Clas Axion 960, så er der alligevel sket lidt på kabine-fronten.

Eksempelvis brokkede jeg mig sidste gang over, at den nye touch-følsomme Cebis-terminal ikke kunne udnyttes nok, da Isobus og autostyring ikke kunne integreres i den forholdsvis store terminal. Nu har Isobus-delen fundet vej til terminalen, og det er en fornøjelse at se, hvordan Claas har forberedt både krydsstik til hydraulik og kørehåndtag til at spille sammen med Isobus-redskaber med valgfrie knapper. Godt arbejde.

Det er knap så godt arbejde når vi kigger på GPS-delen. Claas arbejder fortsat ud fra en ide om at have en separat terminal til GPS-styring.

rich-media-7
To terminals strategien er ikke helt optimal, når man blot kører med en harve, som vi gjorde under PowerGear-testen. Her skal det hele samles i én terminal. Det andet er for gammeldags.

Det er gammeldags, og absolut ikke optimal i 2020. Måske man ønsker at have GPS-delen for sig selv, hvis der køres med en kompliceret såmaskine, hvor Cebis-terminalen skal bruges til foragerautomatik og Isobus-styring - men til alt andet - eksempelvis kørsel med harven, som under testen, der savner jeg GPS-delen ikke er integreret i den store Cebis-terminal. Der virker det en smule fjollet - og direkte gammeldags. Det kan I gøre langt bedre Claas.

Når risen er givet, så skal Claas også have ros for at lave det, som de er gode til: Cmotion kørehåndtaget.

Jeg bliver lige overrasket hver eneste gang jeg lader min hånd hvile på kørehåndtaget. Er det virkelig markedets bedste kørehåndtag? Det tror jeg faktisk.

Cmotion-kørehåndtaget er desuden blevet udstyret med endnu flere F-knapper, som er de 10 knapper rundt om på armlænet chaufføren selv kan programmere til den ønsket arbejdsopgave - næsten. Det er ikke alle funktioner der er muligt. Eksempelvis kunne jeg godt tænke mig, at jeg kunne styre radio, GPS, arbejdslys og lignende fra F-knapperne.

Den store Cebis-terminal har jeg lidt et ambivalent forhold til.

Til arbejdsopgaver som Claas Axion 900 TT med garanti vil komme til, som hovedsageligt er hårdt markarbejde, hvor mange redskaber sikkert styres med Isobus, er den store terminal fin.

Men til den traditionelle Axion 900, som måske kommer til at køre med gyllevogn og frakørselsvogn, der fylder Cebis-terminalen simpelthen for meget - især når vi skal have en terminal nummer to til autostyring.

Én funktion jeg dog gerne vil rose Claas for i Cebis-terminalen er, at man lynhurtigt kan komme ind til den undermenu, som man ønsker - eksempelvis kan man på forsiden trykke på bælteundervognen og straks komme ind i bælte-undervogn-menu'en. Det samme gør sig gældende ved hydraulik, lift og lignende.

Fin serviceadgang

Inden vi forlader kabinen, så bemærkede jeg under testen, at nogle komponenterne måske sidder en smule for tæt. Eksempelvis er der ikke meget plads mellem speeder og bremse-pedal, ligesom der ikke er meget afstand i vendegearet mellem frem og P-bremsen. Det er dejligt at have P-bremsen i vendegearet, men det er næsten for let at aktivere.

Skift af kørselsretning kan man dog også foretage på Cmotion-håndtaget med højre hånd.

rich-media-8
En fullsize værktøjskasse er der stadig plads til, til trods for bælteundevogn og 860 liter brændstof-tank. Sådan.

Når man forlader kabinen kommer man ud på et nyt repo, som leder en ned foran bæltet på traktoren. Det er naturligvis lavet på denne måde, da bæltet er væsentligt længere end det traditionelle hjul. Man vænner sig lynhurtigt til denne nye ind- og udgang fra kabinen, og man vænner sig også lynhurtigt til den næsten full-size værktøjskasse, som Claas har monteret lige præcis hvor den skal være: Ved ind-og udgang fra kabinen. Sådan.

Traktoren blev også testet i mørke, og her noterede jeg mig et utroligt godt arbejdslys både fremad til siderne samt bagud.

Når Axion 900 er udstyret med bælter, er der desuden plads til over 200 liter mere brændstof og brændstof tanken nummer 860 liter.

rich-media-9
Den store lyspakke var monteret på test-traktoren - og det gav et utroligt godt lys efter mørkets frembrud.

Kan det betale sig?

Det store spørgsmål efter et par dage i selskab med Axion 900 TT er, om det kan betale sig. Listeprisen for en Axion 960 TT med alt i udstyr og de 735 millimeter brede bælter, som vi kørte med under testen, ligger på 3,4 millioner kroner.

Til sammenligning koster en Axion 960 på hjul cirka 2,8 millioner kroner i listepris.

Der er 600.000 kroners merpris for bælte-undervognen, og det kan derfor være nærliggende at undersøge, hvad det alternativt koster i dæk.

Hvis man skal opnå samme trædeflade med dæk, så kan fire Michelin 710/75 R42 dækmontering faktisk gøre det, når vi kigger på bæltet med 735 millimeter bredde. Prisen vil cirka være 100.000 kroner for to tvillinghjul inklusiv ekstra fælge, og hjul-løsningen bliver dermed langt den billigste med en cirka prisforskel på 500.000.

Men der er også nogle parameter, som ikke er så let at regne ud.

Eksempelvis vil der unægtelig være forskel i hjulslip på traktoren med dæk, og traktoren med bælter. Bælte-traktoren vil med garanti kører med mindre hjulslip, og mindre hjulslip er som bekendt lig med mindre brændstofforbrug. En dansk Farmtest viste desuden for år tilbage, at mindre hjulslip også er et spørgsmål om kapacitet. Kapaciteten øges, hvis hjulslippet nedsættes

Claas' egne udregninger viser faktisk en fornøjelse på cirka 20 procent alene ud fra faktum om mindre hjulslip, dermed mindre brændstof og mere kapacitet pr. kørt time.

Om tallene holder er svært at vurdere, og det spørgsmål, som man i stedet skal stille sig selv, er om man kan udnytte denne traktor tilstrækkeligt igennem året - for kan man det, så er der store fordele i bælte-traktoren fra Claas.

Der er også det faktum, at man virkelig kommer af sted med en snild traktor, hvor man ikke behøver tvillinghjul og dermed både er mere velset i trafikken og i den grad kan vende rundt på en tallerken i marken, da man ikke skal bekymre sig om kollision af tvillinghjul og harve, når der foretages skarpe vendinger.

Hvordan vedligehold er på en bælteundervogn der har kørt 10.000 timer, og hvor meget længere bælterne holder end dæk, er også gode spørgsmål, som vi har svært ved at give svaret på i denne test - desværre.

rich-media-10
Listeprisen for den testede traktor var 3,4 millioner kroner.

Plusser

Behagelig køreoplevelse med bælter

Kraftoverskud

Justerbar trækboms-højde

Kørehåndtags udformning

Stor integreret værktøjskasse

Minusser

Manglede GPS-integration i Cebis-terminal

Mangler funktioner i F-knapperne

For lidt plads mellem vendegears funktioner

For lidt plads mellem speeder og bremse

rich-media-11
TerraTrac-versionen leveres også på Axion 930.

Lydniveau

Tomgang v. 650 omdr/min: 60 dB(A)

Blæser max. hastighed: 68 dB(A)

Fulde omdrejninger v. 2080 omdr/min: 70,4 dB(A)

Under markarbejde, 11 km/t v. 1.340 omdr/min: 72 dB(A)

Landvej, 40 km/t 1.400 omdr/min: 73 dB(A)

Tekniske specifikationer

Motorproducent: FPT

Slagvolumen, l: 8,7

Nominel effekt kW/hk: 323/440

Maksimal effekt, kW/hk: 327/445

Moment, nm: 1.860

Egenvægt i alt, kg: 16.200

Transmission: Trinløs

Brændstoftank, l: 860

AdBlue-tank, l: 80

Hydraulikydelse, l/min: 220

Maksimal løftekap. i bag, kg: 10.500

Maksimal løftekap. i front, kg: 5.185

Totallængde, m: 6,248

Højde, m: 2,427

Akselafstand, m: 2,950

Venderadius, m: 7,75

Fordæk: 710/60 R34

Bælte i bag, mm: 735 x 2.250

Listepriser

Listepris på afprøvet traktor inkl udstyr: 3.404.812

Uddrag af ekstraudstyr på test-traktor:

5 ton frontlift: 32.400

S10 terminal til GPS 40.912

Frontklods, 900 kg: 20.888

Stor lyspakke: 28.801

Importørkommentar

Af Lars Johnsen, salgschef hos Danish Agro Machinery

Først og fremmest skal der lyde en stor tak til Maskinbladet for en meget grundig test af AXION 960 TERRA TRAC. CLAAS satte tilbage i 2012 standarden for nye stor-traktorer, med introduktionen af AXION 900, som den gang oversteg de 400 Hk. Men CLAAS har brugt tiden til at tænke videre og kommer nu med TERRA TRAC på AXION 930 og 960. CLAAS har 20 - 25 års erfaring med TERRA TRAC bælteundervognen på LEXION mejetærskerne og senest JAGUAR finsnitterne. Så forventningerne til den nye TERRA TRAC undervogn på AXION 960 er stor. Jeg må sige forventningerne er blevet indfriet til fulde. Vi oplever en traktor med stor effektivitet, og som er i stand til at få alle 445 Hk overført til jorden. Sammen med en bredde under de 3 meter og en uovertruffen fører komfort, bl.a. på grund af den fuldt affjedrede TERRA TRAC undervogn, ja så har CLAAS her skabt noget unikt.

Maskinbladets testpilot har forstået traktorens "lav omdrejnings koncept" til fulde, og det betyder at der kan spares brændstof, netop ved at lade traktoren arbejde i omdrejningsområdet med det største drejningsmoment i dette tilfælde omkring 1400 omdr. Pr. min.

Traktorens store effektivitet opnås gennem effektive drivlinjer, motor og transmission og selvfølgelig TERRA TRAC systemet. Jeg syntes det er værd at bemærke at vi kører med 0 - 2 % slip på TERRA TRAC mod 10 - 15 % slip på en alm. hjul traktor. En reduktion på f.eks. 10 % er 10 % besparelse på alt! Tid, brændstof og denne betragtning er værd at tage med når man ser på økonomien. Der ud over skal man også tage med i sine økonomiske betragtninger at traktoren også er velegnet til vej transport, da TERRA TRAC systemet er designet og godkendt til dette, derfor er det ikke en begrænsning, men en mulighed for at få flere timer på traktoren.

Endnu engang tak for testen og vi glæder os til at vise traktoren frem i marken

rich-media-12
Claas Axion 960 TT med bælter i bag og dæk i front.