Agco bekræfter over for Maskinbladet, at fremtiden for Challenger på det eupæiske marked er i spil.

Rygterne om Challengers usikre fremtid på det eupæiske marked har kørt de seneste døgn, efter at rygtet blev bragt til torvs på engelske Farm Machinery Journal, og Agco, som ejer Valtra, Massey Ferguson, Fendt og Challenger, bekræfter over for Maskinbladet, at Challenger netop nu er i spil på det europæiske marked:

- Vi vil i løbet af 2017 se Challenger-mærket blive en integreret del af søstermærket Fendt i Agco-koncernen. I hvilken udstrækning, det vil ske, er endnu usikkert, og det ser også usikkert, hvilke produkter, der blive grønne, fortæller Challengers administrerende direktør og vicepræsident, Gary Rollinson til Maskinbladet.

Vi vil i løbet af 2017 se Challenger-mærket blive en integreret del af søstermærket Fendt i Agco-koncernen.

- Gary Rollinson, administrerende direktør og vicepræsident for Challenger.

Allerede ligheder

Allerede nu sælges topmodellen fra Fendt - 1000-serien - i Challenger-farver og under Challenger-navnet i Amerika, og sådan vil det fortsætte.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Sammensmeltningen af Challenger og Fendt vil fortsat være gul i Amerika, mens maskinerne i Europa bliver Fendt-grønne på sigt. Men hvordan opdelingen bliver er endnu usikkert, fortæller Gary Rollinson og forklarer, at det måske vil give mening, at Challenger fortsætter under eget brand i den østlige del af Europa, mens det i den vestlige del af Europa vil være Fendt-navnet, som vil blive videreført på Challenger-produkter.

Om der er Challenger-produkter, der vil forsvinde fra det europæiske marked, eller om både bæltetraktorer og sprøjter males og omdesignes til Fendt er også usikkert endnu.

Samme kundesegment

På spørgsmål om, hvorfor man netop vælger Fendt som det mærke, der bedst kan integreres med Challenger, fortæller den administrerende direktør, at der i dette segement er tale om de samme kunder:

- Fendt- og Challenger-kunder er i rigtig mange tilfælde de samme. Det er de store bedrifter og maskinstationer, som har behov for stor trækkraft i bæltetraktorerne fra Challenger eller de større Challenger sprøjter i den selvkørende RoGator-serie. Det er ofte samme kunder, som køber en Fendt-traktor, og derfor bliver det meget naturligt, at integrationen sker her.

Gary Rollinson vil endnu ikke løfte sløret for, hvornår vi kan se de første resultater af Agcos planer, men mon ikke vi allerede til november på Agritechnica får nysgerrigheden stillet?