Europa er det marked, som Agco har haft det største tilbagegang på i andet kvartal 2020, hvor hele koncernen kalder med 17,2 procent i omsætning sammenlignet med samme periode i 2019.

Alene i Europa og Mellemøsten er tilbagegangen på hele 22,8 procent, mens det Nordamerikanske marked har haft en tilbagegang på 10,2 procent, Sydamerika på blot 3,9 procent, mens Afrika, Asien og den øvrige verden går 8,2 procent tilbage.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvis der tages højde for ufordelagtige valutakursudsving, er den reelle omsætningstilbagegang kun 13,2 procent. I alt omsatte Agco for 2,007 milliarder dollar i andet kvartal 2020.

Overskud

Trods det markante fald i omsætning, har Agco formået at have sorte tal på bundlinjen, om end resultatet også bærer præg af omsætningsfaldet.

Kvartalsoverskuddet før skat og før andele af delvist ejede selskaber blev 81,2 millioner dollars mod 182 millioner dollar i samme kvartal i 2019. Det er en tilbagegang på 55 procent. Efter skat og med indregning af andele fra øvrige selskaber bliver resultatet af andet kvartals regnskab et overskud på 69,7 millioner dollars.

Covid-19

Det er ifølge Agco først og fremmest Covid-19-situationen, som har påvirket resultatet negativt, og topchef Martin Richenhagen nævner også nogle af Covid-19-udfordringerne i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet.

- Agcos prioritet gennem Covid-19-krisen har hele vejen igennem været sikkerheden for vores medarbejdere samtidig med, at vi har serviceret vores forhandlere og verdens landmænd, som har sikret verdens fødevareforsyning, siger Martin Richenhagen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han tilføjer, at Agco indtil nu har haft succes med indsatsen, og han sender en tak til koncernens medarbejdere, som også har fundet en række innovative løsninger på nogle af de konkrete udfordringer for at holde forretningen kørende.

Forbedret indtjening

- Vores kvartalsregnskab viser, at vi har eksekveret stærkt samtidig med, at vi har håndteret Covid-19-relaterede forstyrrelser af produktionen i Europa og Sydamerika, siger Martin Richenhagen.

Han fremhæver desuden, at Agco har opnået forbedret indtjeningsmargin i Nordamerika, Sydamerika og Asien samt Stillehavsområdet og Afrika. Og alle fabrikker er nu oppe at køre igen, og Martin Richenhagen fremhæver, at ordrebøgerne bugner for andet halvår.

Udfordringer

- Men vi står stadig over for en udfordrende situation med at håndtere vores forsyningskæde og eftermarkedet. Og efterspørgslen fra slutbrugerne er også påvirket negativt af pandemien, siger Richenhagen.

Men han forventer dog, at der trods alt vil være en efterspørgsel efter nye maskiner, fordi landmænd har brug for at udskifte ældre maskiner. Og han forventer således et sund forretning med en positiv indtjening i 2020 som helhed.