Virksomheden Jysk IT laver løsninger, der kan effektivisere og optimere landmandens daglige arbejde.

De tilbyder hardwareløsninger til alle de systemer, der findes i stalden som eksempelvis fodringsanlæg, managementprogram til grise og malkerobotter. Derudover kan Jysk IT også sørge for sikkerhedsprogrammer, WiFi i stalden og kameraovervågning til ethvert behov.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I de senere år har den jyske IT-virksomhed især oplevet en stigende interesse i at få installeret kameraer på landmandens bedrift.

- Kameraer er der, hvor vi rykker helt vildt, og det er noget, alle kan bruge på den ene eller anden måde. Kameraerne bliver ofte brugt ved eksempelvis kælvningsboksen, malkekarrusellen eller ved foderbordet for at kunne følge med i, hvor lang tid det tager at tømme bordet, så der efterfølgende kan analyseres på processen, fortæller Jesper Kiib Nielsen, der er IT-konsulent hos Jysk IT.

Overvågning

Men det er ikke kun for at optimere arbejdet, at mange vælger at installere et kamera med hjælp fra Jysk IT. Det er også for at holde øje med ubudne gæster - eksempelvis ved dieseltanken eller kemilageret.

- Nogle sætter det også op på grund af smittefare. På det seneste har vi flere gange hørt om ubudne gæster, der er trængt ind i stalden. Med kameraet kan landmanden holde øje med, om der har været nogle i stalden, som ikke har skiftet tøj og sko, inden de er gået ind, fortæller Jesper Kiib Nielsen, og fortsætter;

- Derudover bliver de brugt ved udleveringsramper - så har landmanden et bevis for, at grisene ikke fejler noget, når de bliver hentet på bedriften.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nogle af de kameraer, som Jysk IT arbejder med, har en sensor, der kan give en alarm på mobilen om, hvis det er et menneske, der bevæger sig rundt inden for et bestemt tidsrum - eksempelvis om natten.

Ifølge IT-konsulenten har Jysk IT allerede sat flere kameraer op i år, end de gjorde hele sidste år.

Fjernstyring optimerer

Jysk IT har eksisteret i 34 år og har i dag 42 ansatte. Virksomheden beskæftiger sig primært med landmænd, maskinstationer, entreprenører, tandlæger og dyrlæger.

- Vi giver landmanden mulighed for at fjernstyre rigtig mange ting udefra. Det vil sige, når landmændene tager i sommerhus eller ud i marken, kan de få en alarm, hvis der er et problem med fodringsanlægget. Fra telefonen kan man se fejlen, og derefter nulstille, forklarer Jesper Kiib Nielsen, og tilføjer;

- Hvis de ikke havde den fjernstyring, var de nødt til at køre hjem og tjekke. 9 ud af 10 gange kan de trykke på én knap via telefonen, og så kører det videre.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med hele vejen

For Jysk IT er det vigtigt at være med helt fra rådgivning og bestilling af varen til, at alt er implementeret og landmanden ved præcis, hvordan han eller hun skal bruge det.

- Vi vil rigtig gerne være med hele vejen, og har også erfaret, at det er her, hvor kunderne får mest ud af det. Vi er med til det hele - også når der skal trækkes kabler og så videre i stalden - vi er ikke for fine til at få snavsede hænder, fortæller Jesper Kiib Nielsen, og tilføjer;

- Én ting er at sælge landmændene noget, men hvis man faktisk kan sælge dem noget, som hurtigt kan tjene sig selv hjem, er det jo det mest optimale. Eksempelvis ved, at de ikke behøver at køre en ekstra tur hver dag til stalden, men i stedet kan ordne det fra telefonen, siger Jesper Kiib Nielsen.

Hos Jysk IT lytter de til landmandens behov og egne idéer.

- Vi gør meget i at finde de ting, som giver kunden værdi. Så når vi kommer ud til landmanden, lytter vi, og hjælper med at finde den løsning, der skal til for at optimere bedriften på bedste vis, fortæller Jesper Kiib Nielsen.