Mens vi i Danmark kun må kører på offentlige veje med nye fabriksmonteret bælter på traktorer, så ser det straks helt anderledes ud hos vores svenske naboer.
Her må traktorer, mejetærskere og lignende gerne kører med bælter på offentlig vej - både fabriksmonteret og eftermonteret løsninger.
De eftermonteret løsninger ser vi i nogengrad i Danmark, men i langt højere grad i Sverige. På Borgeby Fältdagar kan løsningerne både ses på traktor og kartoffeloptager.
Bælter til bedene
Hos New Holland står en T6.175 på fire 400 millimeter Zuidberg-bælter. Bælterne er blevet eftermonteret for cirka et år siden på en nu to år gammel traktor.
- Løsningen er valgt, da bedriften avler salat i bedene, og man ønskede en traktor, som kunne køre mellem bedene, fortæller man på New Holland-standen på Borgeby Fältdagar. Man fortæller også, at selvom løsningen er flot integeret, så går det udover tophastigheden, som begrænses til et par og 30 kilometer i timen.
- Bedriften har foruden denne T6 med bælter også en T8 RowTrac, som er en traktor med bælter i bag og hjul i for. Der er her tale om en fabriksmonteret løsning.
Til de bløde kartoffelmarker
Hos den svenske importør af blandt andet Claas, Horsch samt AVR, Swedish Agro Machinery, står der en ny selvkørende AVR Puma kartoffeloptager, som til kommende sæson skal have monteret nogle 910 millimeter brede bælter.
På nuværende tidspunkt sidder der nogle 900 millimeter brede dæk på maskinen.
Stigende interesse
Lars Holst Sørensen, fra den danske importør af hollandske Zuidberg, er også importør til det svenske marked, og har dermed leveret de to sæt bælter. Han fortæller, at interessen i Sverige er stigndende:
- Hvis jorden kan blive blød, og man stadig ønsker rettigheden, så kan bælter være løsningen. De er også bedre ved jordstrukturen, da de lader vægten fordele sig over et større areal, fortæller den danske maskinhandler.
Han håber, at det seneste skridt på vejen til at tillade fabriksmonteret bælter på traktorer, også vil tage mejetærsker med på sigt, samt til sidst også de eftermonteret bælter, så vi trygt kan kører afsted på de danske landeveje, uden at skal søge hver enkelt kommune om dispentation for kørsel med bælter på deres veje.