Det første Evo-bib dæk er blevet slutsolgt i Norden, og på Borgeby Fältdagar vises systemet fuld integeret på en traktor.

Michelins Evobib, som for første gang blev vist på Sima i 2017 er nu blevet monteret på en svensk maskinstationstraktor i Sverige, og klar til den første sæson hos den svenske maskinstation Hartler Tygelsjö.

- Jeg har meget vej-transport og derfor så jeg store muligheder i Evobib-dækket, fortæller Magnus Hartler, indehaver af Hartler Tygelsjö.

Kort fortalt er Evobib-dækket et dæk, som ændre form efter hvor meget luft, der er i dækket. Klik HER og læs mere om Evobib, eller se filmen øverst for en forklaring på den nye teknologi. Filmen er fra Borgeby Fältdagar 2017, hvor dækket for første gang blev vist i Norden.

Integeret luftsystem

Hos Hartler Tygelsjö er dækket blevet monteret på en Fendt 828 med VariGrip, som er producentens integeret lufttryksreguleringssystem.

- Det vil sige, at jeg på marken lukker alt det luft ud af dækket, som er muligt, for på den måde at få bedre bid og samtidig sænke brændstofforbruget, fortæller Magnus Hartler, som indtil nu blot har kørt fem timer på dækket.

- Men allerede nu kan jeg mærke et dæk, som er væsentligt bedre på vejen end et tradionelt traktordæk, og med 15.000 kørte kilometer hvert år med traktoren, er det bestemt ikke ligegyldigt, fortæller den svenske maskinstationsejer.

Hos Hartler Tygelsjö kommer traktoren til at køre med en Tebbe staldgødningsspreder det meste af året, mens den i det sene efterår samt i vintermånederne kommer til at køre med en plastikdækker til roekuler. Maskinstationen er placeret i Skåne.

.- Nu bliver det spændende at se, hvordan dækket vil opføre sig i løbet af sommeren og efteråret. Michelin vil også løbende komme og kontrollere dækket og se, om det lever op til forventningerne. Jeg ser i hvert fald frem til det, lyder det fra svenske Magnus Hartler.