Nær Nysted på Lolland ligger bedriften I/S Brædder, som er et fælleskab mellem Vagn og John Brædder. Sammen driver de selskaberne I/S Brædder Råhøj, hvor der eksporteres 32.000 svin ved 30 kilo, samt I/S Brædder Mark, der driver jorden, som omfatter 850 hektar, hvor 232 hektar af arealet dyrkes med sukkerroer i 2016.

Foruden de 232 hektar sukkerroer, så tages der også knap 200 hektar sukkerroer op for andre landmænd. I 10 år er roerne blevet taget op med en treakslet Ropa Tiger-optager.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Til sæson 2014 fik bedriften leveret en helt ny Ropa Panther optager, som i modsætningen til den treakslet Tiger på over 40 kubikmeter, er på to aksler og med 28 kubikmeter tank.

- Vi har ikke et øjeblik fortrudt valget, fortæller Henrik Reimer Hansen, som er driftsleder i marken. Optageren kommer i sæson 2015 over 330 hektar og i 2016 over 430 hektar sukkerroer.

Mere snild maskine

Maskinen blev først og fremmest valgt på grund af et lavere marktryk.

Tiger-optageren vejer cirka 58 ton med fuld tank i marken, mens Panther vejer crika 35 ton.

- Samtidigt er der monteret store dæk med stor diameter på den nye optager, og alt andet lige går det også bedre i marken, fortæller Henrik Reimer Hansen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mikael Frederiksen er fast chauffør på maskinen, og han fortæller, at maskinen er meget mere snild at komme rundt med:

- Den er rigtig let kørt, og i forhold til den tidligere maskine, så er den både hurtig og snild i marken. Eksempelvis sker aflæsningen under et minut, når vi læsser af i kule, og hele aflæsningen sker fuld automatisk med de to bånd i maskinen. Når aflæsningen er overstået, så klappes aflæssebåndet op i lodret position, og det betyder, at båndet ikke er bredere end maskinen, og det er en fordel, når vi kører langs læhegn.

Selve aflæssebåndet er også længere sammenlignet med den tidligere Tiger-optager, og det er en stor fordel, når der læsses direkte fra mark til vogn først i kampangen, når roerne leveres direkte til sukkerfabrikken i Nykøbing Falster.

Let maskine

Der er også sket meget i kabinen, og da den nye Panther er udstyret med R-concept kabine, så mærker den daglige chauffør på maskinen tydelig forskel:

- Der er sket rigtig meget i kabinen, og det er dejligt på lange arbejdsdage. Eksempelvis er lydniveauet på et absolut minimum. Det er også let at finde rundt i maskinens indstillinger, og rigtig mange ting fungere helt automatisk, også fyldningen af tanken, fortæller Mikael Frederiksen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han påpeger også, at den daglige service er hurtigt overstået:

- Der er god luft omkring rouletterne i forhold til tidligere, og rigtig mange funktioner er fuldhydrauliske, hvor vi på den gamle havde meget mere vedligehold på kæder og lignende.

Gult hjerte

Der var flere mærker inde i spillet om at overtage pladsen efter Tiger-optageren hos I/S Brædder, men hjertet hos bedriften er gult, hvad angår roegrejet:

- Vi har altid været rigtig godt tilfreds med Ropa-maskinerne, og serviceniveuaet fra Johannes Mertz, som er den danske importør af Ropa-maskinerne, er i top, fremhæver Henrik Reimer Hansen, og understreger vigtigheden af en stabil og hurtig service i sæsonen.

- Det vægtede derfor meget ved vores valg, for prismæssigt, så ligger de forskellige mærker ret tæt på hinanden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Roeoptageren har heller ikke skuffet:

- Optageren kom direkte fra fabrikken i Tyskland, og blev sat i gang hos os, og har faktisk kørt siden. Det er småting, som skal justeres til kommende sæson, fortæller Henrik Reimer Hansen.

Ikke lavere kapacitet

Roerne blev taget op af jorden i et rigtig godt fører i sæson 2014, og derfor man ikke rigtigt kunne mærke en stor forskel med Panther-optageren fremfor den meget tungere Tiger-optager, ren kapacitetsmæssigt.

- Dog kan vi konstatere, at vi skal dele nogle af markerne op, så det kommer til at passe til den lidt mindre optager, siger Henrik Reimer Hansen.

- Det skal være sådan, at vi kan tage en omgang på marken, og læsse roerne af direkte på traktoren, som er placeret på fastvej. Det vil besværliggøre sprøjtearbejdet en anelse, at nogle marker skal deles på midten eller lignende, men i det lange løb er det den bedste løsning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dog siger driftslederen også, at det ikke er en løsning på alle marker:

- På nogle marker kan det hverken lade sig gøre med Panther- eller Tiger-optageren, men i så stor udstrækningen som muligt vil vi gerne undgå at køre i marken, mere end højst nødvendigt med fyldt læs på optageren.

- Det afhænger også af udbytterne - på nogle af vores gode jorde kan vi køre knap så langt før tanken er fyldt, mens der på nogle af vores mindre så gode jorde kan køres længere, før der er en tankfuld.

Sparer en mand

I sæson 2014 opgraderede I/S Brædder desuden på transportsiden af roehøsten.

Sammen med en samarbejdskollega begyndte I/S Brædder at kører roerne direkte til sukkerfabrikken med to sættevogne og tilhørende dolly til efterspænding til traktorer. Før kørte der tre traktorer med 20 ton treakslede lastbilanhængere, og med de to nye sæt, så kan der spares en mand til transportopgaven.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De nye træk rummer 29 ton, og transporten er faktisk ikke blevet dyrere:

- Vi bruger faktisk det samme dieselolie på at flytte de ekstra ni ton, fortæller Henrik Reimer Hansen.

Samarbejdet med kollegaen betyder blandt andet, at I/S Brædder tager roerne op for kollegaen, mens den ekstra vogn kører sammen med I/S Brædder hele roekampangen.