Lyt til artiklen:

Efter 240.000 kubikmeter: Hvad siger Marco til prototypen fra Harsø?

00:00
Hastighed: ???x
04:44

Tit og ofte ser vi helt nyt grej blive vist frem. Men hvad siger chaufførerne til grejet, når de har kørt noget tid og skabt sig noget erfaring med det?

Den snak tager vi med Marco Jensen, som har været førstepilot på en prototype slæbeskærsbom fra Harsø.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Marco Jensen arbejder på Agerbæk Maskinstation, og har kørt maskinstation i over ti år. Heraf har meget af tiden været brugt på ryggen af en gyllevogn. Siden sidste år har han været førstepilot på dette sæt: en Fendt 1038 med en 31 tons supertanker samt en 36 meter slæbeskærsbom fra Harsø Maskiner.

rich-media-2
Når Marco lægger til ved tanken, går der ikke længe, før han er kørt igen, takket være den store Twinkran med to seks-tommers rør til at tage imod gyllen fra læssepumpen. Foto: Claus Henneberg.

Effektiviteten er i højsædet hos Harsø

På dagen, hvor Maskinbladet besøgte Agerbæk Maskinstation, var slæbeskærsbommen foldet ind på 24 meter. Det sker ofte på Agerbæk Maskinstation, men det betød ikke alverden for effektiviteten, da bommen stadig kunne håndtere godt og vel 15 kubikmeter gylle i minuttet.

- Når vi kommer i noget godt gylle på 36 meter, kan bommen håndtere op imod 18-20 kubikmeter i minuttet, fortæller Marco Jensen, chauffør, Agerbæk Maskinstation og fortsætter:

- Den er helt vildt hurtig, sådan en vogn og slæbeskærsbom. Den kan virkelig læsse og læsse af. Den kan godt nok noget med de pumper, og så fordelerne som kan tage helt vildt meget.

Der var lidt småfejl i starten, men det er de kommet godt efter hos Harsø. Bare der er noget service bag, så går det hele.

Marco Jensen, Chauffør, Agerbæk maskinstation

128.000 kubikmeter blev det til sidste år: Kom med Preben ombord på Vredo'en

Se også:

128.000 kubikmeter blev det til sidste år: Kom med Preben ombord på Vredo'en

rich-media-5
Sidste år kørte sættet her 140.000 kubikmeter gylle ud og i år er det over 10.000 indtil videre. Foto: Claus Henneberg

Ikke alt er fryd og gammen, når man har med en prototype at gøre. Det er her producenten skal udvikle, for det er én ting at tegne en bom, men fungerer det også i praksis?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Marco Jensen fortæller, at der har været lidt småfejl, men at Harsø har taget problemerne til sig og rettet op på dem. Både på den pågældende bom, men der er også sket meget med de bomme, der videre er gået i produktion hos Harsø.

- Jeg bruger ikke højdesensoren på bommen; jeg styrer bommen manuelt. Men det er vist noget, som Harsø Maskiner har lavet en opdatering på, siger Marco Jensen.

Skærene på bommen

Marco Jensen fremhæver skærene på bommen, at de fortsætter med at være smalle hele levetiden igennem, samt at det er noget så enkelt som en tre millimeter Hardox-plade, som de selv skærer ud hos Agerbæk Maskinstation. De laver aflange huller i pladen, så de kan banke skærene længere ned efterhånden som de bliver slidt.

- Den bliver ved med at være spids hele levetiden igennem, i modsætning til andre producenter, hvor den bliver bredere, når den bliver slidt. Det giver en god skæreevne, fortæller Marco Jensen.

rich-media-7
Gyllen er her på billedet velplaceret ned i strengen mellem græsset. Foto: Claus Henneberg.
Et spændende spænd: Bløde marker får Lerskov Maskinstation til at lufte bæltetraktor

Se også:

Et spændende spænd: Bløde marker får Lerskov Maskinstation til at lufte bæltetraktor

Opdateringer på bommen

Maskinbladet har talt med Flemming Højvang fra Harsø Maskiner og fået en snak om en lang række opdateringer, der er sket siden prototypen af bommen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Harsø Maskiner har i år valgt at gå ind og tilbyde at kunne køre med sektionskontrol på bommen.

Det krævede dog en anden styring end den ældre terminal, der sidder på prototypen. Derfor har de indgået et samarbejde med Thorsen-Teknik omkring isobus-styring, der gør det muligt med sektionskontrol på tværs af bommen.

En anden vigtig forbedring til jævnstrømsfordelerne på bommen er tryktransmittere. Det giver chaufføren et godt indblik i, hvad der sker inde i fordeleren: om den er fyldt, og fordeler gyllen korrekt.

Hvis trykket i fordeleren er på 0 bar, er der stor sandsynlighed for, at den ikke fordeler gyllen jævnt over marken. Her har Harsø givet chaufføren flere muligheder.

Med jævnstrømsfordelere kan man vende omløbsretningen på fordeleren. Dermed lukker den ekscentriske skæreplade lidt af udløbsarealet i fordeleren, hvilket gør det muligt at holde fordeleren bedre fyldt, også ved små doseringer hen over sommeren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-12
På billedet kan vi se bommens yderste vinger mangler. Det skyldes at de kører på 24 meter med bommen, når de kører i faste kørespor. Foto: Claus Henneberg.

Der er også diesel at spare ved at montere tryktransmittere. Hvis trykket overstiger 1,2 bar inde i fordeleren, er det spild af trækkraft at forsøge at få mere igennem fordeleren. Man skal derfor enten ændre omløbsretning eller hastighed på traktoren.

- Førhen som gyllechauffør har det altid været gætteri, hvad der foregik inde i fordeleren om den var fyldt eller overfyldt. Men tryktransmittere giver et godt billede, især når man kigger på jævnstrømsfordelere, hvor der er muligheder for regulering af fordeleren, siger Flemming Højvang.

Hos Harsø fortsætter udviklingen på Isobus siden samt muligheden for at få integreret bomstyring på Votech-terminalerne, fortæller Flemming Højvang.

Kend din gylle: Nir-sensor laver præcis analyse, mens du kører

Se også:

Kend din gylle: Nir-sensor laver præcis analyse, mens du kører