Lyt til artiklen:

Fendt udvikler til fremtiden

00:00
Hastighed: ???x
02:54

Det helt stor trækplaster på Fendts stand til Agritechnica var premieren på den helt nye serie af Fendt 600 Vario. Serien omfatter fire modeller, der alle kører med firecylindrede Agco Power-motorer, der med boost yder mellem 164 og 224 hestekræfter.

En lidt mindre nyhed var VarioFlex, der er et tvillinghjulssystem, der leveres direkte fra fabrikken. Systemet er designet til traktorer med stikaksler, hvor tvillinghjulene boltes på lige som de inderste hjul. Systemet er derfor ikke lige så handy som de kendte systemer af tvillinghjul. Til gengæld belaster tvillinghjulene ikke fælgen på de inderste hjul, og som en stor fordel kan det integrerede VarioGrip dæktryksregulering også monteres på tvillinghjulene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fra el til autonom

I række af fremtidstraktorer viste Fendt en bredsporet udgave af den smalsporede Fendt e107 V Vario el-traktor. Fendt havde også et bud på traktorer med andre energikilder, og endelig viste Fendt også en autonom Fendt 942. Det er første gang Fendt viser en førerløs traktor i fuld størrelse. Fendt har under navnene Swarms og Xaver arbejdet med mindre førerløse køretøjer i flere år.

rich-media-2
Fendt VarioFlex er et tvillinghjulssystem, der leveres direkte fra fabrikken. Systemet er designet til traktorer med stikaksler, hvor tvillinghjulene boltes på lige som de inderste hjul. Foto: Fendt

Første traktor på el

Efter flere års tilløb har Fendt netop frigivet den elektriske Fendt e107 V Vario til salg i Tyskland, Holland og Norge. Traktoren bygger på en 207 V Vario, hvor dieselmotoren er erstattet af en elmotor på 55 kW svarende til 75 hestekræfter.

- Vi ser frem til at bringe Fendt e107 V Vario i markedet, og i første omgang estimere vi et salg på cirka 100 traktorer i de tre lande. Herefter tager vi stilling til, hvordan vi introducerer traktoren, siger Roland Schmidt, Vice Præsident Marketing Fendt og tilføjer:

- Vi holder i Fendt e107 V Vario fast i kendte traktorkomponenter som kraftudtag og hydraulik. Det betyder, at traktoren kan monteres med alle kendte redskaber både foran og bag på samt på midten af traktoren.

Kasper Glibstrup fra Fendt Danmark ser frem til, at der åbnes for salget af Fendt 107 V Vario til Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg er sikker på, at den smalsporede udgave af Fendt e107 Vario kan finde anvendelse mange steder her i landet. Mange kommuner og også flere private virksomheder tager efterhånden problemet med CO2 meget seriøst, og derfor tror jeg også, at der er plads til en traktor som Fendt e107 V Vario på det danske marked, siger Kasper Glibstrup.