Man hører ofte om mirakelmidler, som kan fyldes i dieselolien på traktorer og andre landbrugsmaskiner, hvorefter man efter sigende vil få en helt ny oplevelse af både motorgang og trækkraft. I manges ører lyder det som det rene salgsgas, men hos Lynggaarden Agro på det vestlige Sjælland har man fået øjnene op for, at det faktisk kan være en ganske god investering.

- Jeg fylder additiver i dieselolien på én af mine John Deere-traktorer for 13 øre pr. liter diesel, og det har jeg ikke fortrudt ét eneste sekund, fortæller Carsten M. Pedersen, indehaver af Lynggaarden Agro og indehaver af blandt andet en John Deere 6930, som længe har haft en uens motorgang.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg byttede en anden John Deere-traktor med præcis samme uens motorgang, men jeg er ret overbevist om, at hvis jeg havde forsøgt mig med de samme dieseladditiver i den traktor, så havde jeg haft den endnu. Carsten M. Pedersen oplever, at netop hans John Deere 6930 er blevet en helt anden traktor med en langt sundere motorgang som følge af additiverne i dieselolien.

- Jeg har i alt seks John Deere-traktorer. To i 7030-serien, to i 6R-serien også 6930'eren. Det er umiddelbart kun på min 6930'er jeg har haft problemer med motorgangen, men jeg har alligevel besluttet at tilsætte additiverne i samtlige af de 50.000 liter dieselolie jeg bruger om året på alle min traktorer for at være god ved motorerne, og dermed forhåbentligt opnå en længere holdbarhed på motoren, fortæller Carsten M. Pedersen.

Renser og smører

Så er spørgsmålet, om additiver bare er additiver? Kan man fylde hvilket som helst additiv på sin traktor? Her kunne det være nærliggende at høre PayBack Lubricants, der sælger netop de additiver, som Carsten M. Pedersen har fyldt i sin dieselolie, hvad der egentligt sker, når man tilsætter den flydende væske i dieselolien.

- For det første sørger diesel-additivet for en rengøring af alle motorens og brændstofsystemets komponenter, fortæller Michael V. Larsen fra PayBackLubricants.

- Specielt på John Deere-motorer med Exhaust Gas Recirkulering (EGR), altså genbrug af udstødningsgassen i forbrændingskammeret, kan der forekomme en masse sod. Sod som sætter sig på cylindervægge og stempler og med tiden giver øget friktion som blandt andet forøger brændstofforbruget. Ved brug af additiver fra PayBack Lubricants afbrændes sod og andre aflejringer og dermed holdes både motorer og brændstofsystemer i god form, fortæller Michael V. Larsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han påpeger også, at der sker en særligt effektiv coating af blandt andet cylindervægge og brændstofsystem ved brug Moly 2000 som additivet hedder. Årsagen er at additivet indeholder et patenteret produkt kaldet SynShield, der sikrer, at sod og andre aflejringer ikke kan ophobes i motor og brændstofsystemer.

- Det skulle gerne bevirke, at motorens ydeevne sikres, og risikoen for nedbrud reduceres.

En anden interessant detalje ved additiverne er blandt andet, at cetantallet i dieselolien hæves.

- Det betyder, at man får mere power ud af dieselolien. Cetantallet er værdien af dieselolien, ligesom oktantallet er for benzin, og ved at benytte sig af additivet øges det med fire enheder.

Michael V. Larsen fortæller, at der skal blot tilsættes 1 liter til 2.000 liter dieselolie for at opnå effekten af additivet.