Lyt til artiklen:

John Deere lancerer deres stærkeste traktor

00:00
Hastighed: ???x
04:05

Til årets Commodity Classic show i Houston, Texas, USA har John Deere nu lanceret sin hidtil mest kraftfulde serie producerede traktorer nogensinde.

Det er den nye 9RX-serie der får udvidelse med modellerne 9RX 710, 770 og 830. Selvom de virker store holder de sig på tre meters arbejdesbredde og kan derfor godkendes til at køre på selv, ja dansk grund.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med et helt nyt design der hopper med på vognen som standard traktorerne har, og ellers personligt har vi næsten med en "næsebjørn" at gøre. For fronten er virkelig lang i forhold til bagenden for at gøre plads den motor, og kontravægt.

rich-media-2
Her er der det spec vi kender til om den nye 9RX. Foto: John Deere.

Over 830 hestekræfter

De nye 9RX-modeller er udstyret med den 18-liters JD18X-motor, der leverer op til 913 maksimale hestekræfter og 830 nominelt ved lav specifik brændstofforbrug og op til 4.234 Nm drejningsmoment med topmodellen. Det man her skal ligge mærke til er at den overholder kravene til Stage-V uden brug af (DEF) /AdBlue.

Et trippel hydrauliskpumpesystem kan give maksimal flowhastighed på op til 636 l/min og den hydrauliske Intelligent Power Management (IPM), der leverer op til yderligere 40 hk ved behov, giver tilstrækkelig kraft selv til de største, hydraulikdrevne redskaber.

Den nye fuldt mekaniske e21™ PowerShiftTM-transmission med Efficiency Manager udnytter 9RX's høje motorydelse og moment. Større bælter med et større trækhjul i toppen for at overføre kræfterne, og med en maksimal ballastvægt på 38.100 kg skal sikre hestekræfterne kan bruges.

Mens de øgede hestekræfter på de nye 9RX kræver et større køretøjskoncept, forbliver det minimale jordtryksniveau på 0,58 kg/cm², sammenligneligt med de nuværende mindre 9RX-modeller.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Spec på de fysiske rammer på den nye 9RX. Foto: John Deere.

Større areal i kabinen

En helt ny kabine ser dagenslys med navnet CommandViewTM 4 Plus førerkabine hvor især gulv arealet er større.

Den nye kabineophæng, der har tre frihedsgrader, kombineret med et isoleret understel, skal reducerer støj og vibrationer. ActiveCommand Steering (ACSTM) justerer styrekraften baseret på hastigheden.

Indstigningen ligner en 8-serie nu med ikke næsten lodrette trin, men med rigtige trappetrin.

Nu kan diesel påfyldes fra jorden, da den er flyttes over til trappen og med et "hurtigt" brændstofsystem tillader at genopfylde den 1.952-liters dieseltank på under 4 minutter, som skal gøre at stillestands tid bliver mindsket. Derudover kan daglige vedligeholdelsespunkter nemt tilgås fra jorden eller gennem den nye servicegangbro rundt om kabinen der kan tilgås uden nødvendig rækværk. Den forlængede hydrauliske olieserviceinterval på 4.000 timer og en valgfri omvendelig blæser bidrager yderligere til en øget driftstid.

Kontravægten kan nu tages af som helhed med pallegafler, og ikke som i en kasse før, og det skal gøre det nemmere at flytte vægt og tilpasse redskaber. Ellers kan der monteres vægte på alle fire bælter i hver side.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Får alt det nye med sig

9RX-traktoren får den nye terminal G5Plus CommandCenter™ og fuld integration af John Deere Precision Ag Technology som Variable Rate Control, 1-Click-Go-AutoSetup, Section Control og fuld AEF ISOBUS-kompatibilitet. Standardfunktioner som JDLink™ Connectivity, dokumentation og DataSync.

De er alle klar til at blive monteret til autonom-styring, om det også vil fungere i Danmark ved vi ikke endnu. Der er også mere i vente til nogle 2025 modeller og opdateringer på vej til de modeller vi kender.