Det er svært at dokumentere klimabelastningen fra fødevareprodukter, og derfor ser mejerikoncernen Arla sig nu nødsaget til at udskyde sit klimamærke på ubestemt tid.
Også slagterikoncernen Danish Crown må erkende, at det er en kæmpe mundfuld at udvikle et klimamærke.
Det skriver Jyllands-Posten i en artikel.
Begge de danske fødevaregiganter lancerede for et halvt år siden ambitiøse bæredygtighedsplaner, som blandt andet indebar særlige klimamærkede produkter.
Arla ønsker ikke at uddybe, hvad det er for udfordringer, der har forsinket projektet.
Hos Danish Crown har man for længst erkendt, at det er kompliceret at udvikle et klimamærke.
- Klimaudfordringen og hele klimadiskussionen er en kæmpe mundfuld. Der er enormt mange facetter og overvejelser, siger Danish Crowns markedsdirektør Søren Tinggaard til Jyllands-Posten.
En af udfordringerne er, at der er foretaget beregninger af CO2-udledningen fra den danske svineproduktion, men der findes ikke tilsvarende beregninger fra andre EU-lande, og dermed har Danish Crown ikke noget at måle sig imod.
Søren Tinggaard understreger, at koncernen er godt i gang med arbejdet, men ikke i mål.