Lyt til artiklen:

Danske fødevaregiganter samarbejder om klimaneutral transport

00:00
Hastighed: ???x
03:49

De danske fødevaregiganter Arla og Danish Crown eksporterer hvert år store mængder fødevarer fra Esbjerg Havn til Immingham i Storbritannien, hvorfra det bæger sig videre ud på det britiske marked.

Det medfører selvsagt et væsentligt CO2-aftryk fra transporten. Derfor går de to fødevarevirksomheder nu sammen med DFDS og DSV om at arbejde for en ny transportkorridor, der senest i 2030 skal gøre transporten af fødevarer fra Danmark til Storbritannien klimaneutral, også kendt som netto nul, det skriver parterne i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hele landbrugssektoren gennemgår en historisk forandring i disse år, og både Arla og Danish Crown har forpligtet sig til at blive klimaneutrale i 2050. Det når vi kun med fælles løsninger, og den ånd deler vi med DFDS og DSV. Sammen vil vi gerne udforske og udvikle de muligheder, vi allerede har i dag, frem for blot at vente på teknologier siger Bo Svane, logistikdirektør i Arla.

Omfanget af partnerskabets transportkorridor vil løbende blive udbygget i takt med, at brugen af elektriske lastbiler, eldrevet køletransport og udvikling af grønnere brændstoffer til shipping bliver testet, indfaset og skaleret, så Arlas og Danish Crowns produkter senest i 2030 kan transporteres klimaneutralt ved hjælp af nye teknologier.

- Partnerskabet om korridoren passer perfekt ind i vores ambition om at gå forrest i den grønne omstilling af fødevaresektoren. Til efteråret åbner vi en ny fabrik i England, og med korridoren vil vi senest i 2030 kunne tilbyde vores britiske kunder fødevareprodukter, der er transporteret klimaneutralt hele vejen fra de danske gårde til de britiske supermarkeder, siger Lars Feldskou, koncernindkøbsdirektør i Danish Crown.

Infrastruktur er afgørende

De fire virksomheder har arbejdet på at udvikle transportkorridoren i mere end et år og er nu klar med en række pilotprojekter. Konkret vil Danish Crown teste brugen af elektriske lastbiler til afhentning af grise, mens DFDS og DSV vil pilotteste brugen af elektriske lastbiler og køletrailere til transport af mejeri- og kødprodukter til Esbjerg og derefter til distribution i Storbritannien. En fragtrute, både DFDS og DSV har mange års erfaring med, og som de deler ambitionen om at gøre bedre og mindre klimabelastende end nogensinde.

- Vi er glade for at være en af fire store virksomheder, der arbejder sammen i dette projekt, hvor vi ikke kun promoverer, men faktisk begynder at eksekvere på den grønne omstilling. Vi har brug for samarbejde på tværs af værdikæden for at løse klimakrisen, siger Anders Michael Christensen, Vice President, DFDS Logistics.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De første ladestandere til el-lastbiler er allerede etablereret få steder i Danmark, men der er brug for at etablere langt flere med ladekraft nok til at håndtere tung trafik. Blandt andet på havnen i Esbjerg og på Danish Crown og Arlas lokationer i Danmark.

- En klimaneutral transportkorridor kræver, at både virksomhederne og det politiske system har fuldt fokus på at få udbygget infrastrukturen. Vi kommer ikke til at løse klimakrisen med et snuptag, og netop derfor tror vi på, at samarbejde på tværs af sektorer, som det vi nu iværksætter, er afgørende, siger Morten Kjærgaard, Vice President, DSV Road.

Virksomhederne bag ambitionen om den klimaneutrale fødevarekorridor vil allerede fra 2024 indsamle data, så man kan måle klimaeffekterne af partnerskabet.