SIMA: Det intelligente valg kalder Hardi Navigator i den nye i-versionen, der kommer med tanke på 3000, 4000, 5000 og 6000 liter. Den kan leveres med sporfølgerudstyr på trækstangen, og sporvidden er enten variabelt i intervallet 1,5 - 2,25 meter eller fast på 1,8 og 2,0 meter. Monteret med en Delta Force sprøjtebom, kan den leveres med arbejdsbredder på 24 - 39 meter.

Kontrol på dyseniveau

Det intelligente på Navigator i finder vi først i arbejdszonen foran på sprøjten, hvor der er monteret elektrisk betjente ventiler, og under det gule cover finder vi et nyt elektronisk betjeningspanel. FluidBox hedder det på Hardi sprog, og med det har føreren mulighed for at betjene de elektroniske ventiler og indstille de forskellige parametre, der findes i eksempelvis autofyldning, autoomrøring og i auto vask. Med den udvendige betjening slipper føreren for at skulle ind i traktoren, for at foretage ændringer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Der er monteret FluidBox til betjening af de elektrisk betjente ventiler.

På sprøjtebommen kan der monteres AutoSelect, hvor føreren kan skifte dyse fra førersædet eller lade automatikken overtage kontrollen med valg af dyser. På automatik kombinerer AutoSelect dysevalget, så både dosering og dråbestørrelse holdes konstant, når der ændres hastighed. Systemet kan også indstilles til automatisk at vælge de afdriftreducerende dyser, når der sprøjtes ind mod følsom natur.

Navigator i tilbydes også med Auto Nozzle Control, der er aflukning på dyseniveau. Sammen med GPS giver kontrol på dyseniveau, mulighed for at lave en nøjagtig lukning og åbning for dyserne ved kiler og foragre.

- Beregninger viser, at der sammenlignet med en bom uden sektionskontrol kan spares op til ti procent kemi, ved at anvende Auto Nozzle Control på dyseniveau. Den individuelle kontrol giver også en eminent god mulighed for at foretage en meget nøjagtig spotsprøjtning samt graduering af sprøjtningen i forhold til et tildelingskort, siger Peter Dahl, salgs og marketingsdirktør hos Hardi.

SmartCom sikrer fremtiden

Med en investering på 20 millioner kroner har Hardi invester massivt i udviklingen af en nyt Isobus-baseret løsning til styring af virksomhedens sprøjter. På Sima introducerer Hardi SmartCom, hvor de forskellige moduler til styring af sprøjten, er placeret strategisk rundt omkring på sprøjten, hvor der er behov for det. Imellem de enkelte moduler og frem på sprøjten går der kun et enkelt kabe. Er der behov for større kapacitet, kan der altid udvides med flere SmartCom moduler.

rich-media-3
Hardi har investeret 20 millioner kroner i moderne teknologi til styring af virksomhedens sprøjte, og her viser Peter Dahl, salgs og marketingsdirktør hos Hardi, viser SmartCom modulerne ser ud.

Med SmartCom er styringen placeret på sprøjten, og den kan i teorien kontrolleres fra en hvilken som helst Isobus kompatibel terminal, og derfor også fra de fleste traktorterminaler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

SmatCom gør det ikke blot let at betjene sprøjten, det giver også føreren mulighed for online at kobles sig op på den foretrukne managementløsning, hvor der kan lagres og deles data fra sprøjten.

Den elektroniske løsning gør det muligt for, at serviceteknikere koble sig op på sprøjten og udlæse fejlkoder, samt foretage opdateringer af sprøjten.

Hardi med i stort netværk

For at give brugeren optimale muligheder for at anvende de data, der løbende opsamles, når sprøjten arbejder i marken, indleder Hardi et samarbejde med DKE-Data GmbH, der driver platformen AgriRouter. Det er en fælles platform, der uanset farve og fabrikat på maskinen sender data fra maskinen og videre til et managementprogram eller til den konsulent, som landmanden samarbejder med. Data kan også sendes den modsatte vej, og i eksemplet med Hardi kan det være et gradueret tildelingskort, der sendes fra konsulenten og til sprøjten.