Økologiske slagtekyllinger er gået fra at være den dominerende alternativ til konventionelle kyllinger til at have fået konkurrence fra andre velfærdskyllinger. Årsagen er en kraftig vækst i salget af nye typer af alternative kyllinger, som i fremtiden kan presse afsætningen af økokyllinger.

Lige nu svømmer kølediskene over med kyllinger med navne som velfærdskyllinger, gårdkyllinger, fritgående kyllinger, Løgimosekyllinger, Frisenborgkyllinger og nu bringer Miljø- og Fødevareministeriet en ny type kyllinger på markedet, nemlig hjertekyllinger, hvor de enkelte opdrætsformer giver fra ét hjerte til tre hjerter. Det er nemt at blive forvirret som forbruger. I hjertemærkningen får økologiske kyllinger tre hjerter, men det får fritgående kyllinger også, selv om opdrætskravene er meget forskellige.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lyserøde kyllinger

En af Danmarks største producenter af økologiske slagtekyllinger, Asger Petersen ved Tønder, er frustreret over den manglende oplysning til forbrugeren om, hvad forskellen er på en økologisk kylling og de mange lyserøde kyllinger, som han kalder dem.

- Fødevarekæderne og myndighederne får forbrugeren til at tro at disse såkaldte lyserøde kyllinger er økologiske. Det er de ikke. Der er helt særlige strenge krav til opdræt af økologiske kyllinger, som disse alternative kyllinger ikke lever op til, siger Asger Petersen, Pilegården i Tønder.

På Pilegården har Asger Petersen de sidste 10 år drevet økologisk landbrug med opdræt af 250.000 økologiske kyllinger hvert år.

En økologiske kylling får lov til at leve i op til 66 dage og i flokke på højest 4800 kyllinger. De lever i områder med buske, træer og bundmateriale, som de kan udforske og skrabe i dagen lang, de skal have minimum fire kvm udeareal pr. kylling, indendørs har de dagslys, de har siddepinde og mulighed for at støvbade, de får økologiske foder og skal have grovfoder hver dag. De må højeste vokse 38 gram i gennemsnittet per dag, og belægningen er maksimum 10 kyllinger pr. kvm.

- Det er dybt problematisk, at økologiske kyllinger placerer sig under samme gruppe med tre hjerter som flere af de alternative kyllinger. Selv om det er et velfærdsmærke, er det jo også en skam at den økologiske bæredygtighed, uden sprøjtegifte, kunstgødning og medicinfri foder, ikke kommer til udtryk i mærkmingen, siger kyllingeproducent, Asger Petersen, der er frusteret over den store uvidenhed blandt forbrugerne på området.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bevidste forbrugere

Landbrug & Fødevarer og Seges vil sætte fokus på de økologiske slagtekyllinger i håb om at øge bevidstheden hos forbrugerne. Parterne har netop ansøgt Fonden for Økologisk Landbrug om midler til et kommende projekt, der skal styrke markedspositionen for økologiske kyllinger.

I dag bliver der produceret 100 millioner konventionelle kyllinger, mens der kun bliver produceret en million økologiske kyllinger om året.

- Som udgangspunkt er det positivt, at der er kommet så mange forskellige velfærdskyllinger på markedet, og forbrugeren har fokus på levevilkår. Men det er også vigtigt, at forbrugeren bliver oplyst om, at der er forskel på kravene til areal og foder til en økologiske kylling og en alternative slagtekylling, siger Jette Søholm Petersen, Chefkonsulent slagtekyllinger, Økologisk Innovation, Seges.

En økologisk kylling koster som udgangspunkt dobbelt så meget i butikkerne som en anden type velfærdskylling.

Økologi hele vejen

Udfordringerne for de økologiske producenter er de meget forskellige krav til økologisk opdræt og kravene til opdræt af de andre typer fritgående kyllingemærker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jette Søholm Petersen, Seges, fortæller, at kravene til udendørsareal er mindst en kvm pr. kylling, og der ikke er krav til økologisk foder til i hjerteordningen.

- Det er stadig et godt produkt, men disse kyllinger er væsentlig billigere at producere. Når forbrugeren køber økologiske kyllinger, får de et produkt, hvor der er tænkt økologi hele vejen rundt, både økologisk foder og økologiske plantedyrkning på markerne. Det er en komplet tankegang, omkring hele produktionen, de køber, siger chefkonsulenten.

Kødet fra en økologisk slagtekylling er mere rig på muskelstruktur, og skal derfor tilberedes lidt anderledes end andre kyllinger. De skal typisk have lidt længere tid i ovnen eller i gryden.

I de kommende måneder vil L&F indgå samarbejde med bloggere på sociale medier for at fortælle forbrugerne om de økologiske kyllinger.

Miljø- og fødevareministeriet kører også netop nu brandingkampagne med titlen: Køb ind med hjertet.