Det er blevet mere og mere udbredt at afholde kundeaftner på maskinstationer, hvor kunden inviteres på besøg i virksomheden, og maskinerne vises frem krydret med faglige indlæg om flere aktuelle emner.

- Kundeaftner er en rigtig god ide, og noget alle partner får noget ud af, fortæller Bent Juul, branchedirektør hos Danske Maskinstationer og Entreprenør (DM&E).

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Naturligvis skal landmanden stille krav til den professionelle og effektive maskinstation

- Bent Juul, branchedirektør, DM&E

Bent Juul har deltaget i flere kundeaftner, for nyligt hos blandt andet Dollerup Maskinstation og Vesthimmerlands Maskinstation.

- Jeg fortæller blandt andet om hvilke krav man som landmand kan stille til fremtidens maskinstation med hensyn til kvalificeret personale og adgang til den nyeste teknologi i maskinerne, fortæller branchedirektøren.

- Naturligvis skal landmanden stille krav til den professionelle og effektive maskinstation, og heldigvis er de danske maskinstationer heller ikke bange for at lave op til kravene i form af nye maskiner, som er med på den sidste nye teknologi.

Tættere bånd

Bent Juul påpeger at kundeaftner er med til at styrke båndet mellem maskinstation og kunde, da kunden oplever maskinstationen som meget mere åben end ellers:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Når man er åben om sin virksomhed, og inviterer kunderne indenfor, så skabes der også et stærkere bånd mellem maskinstation og kunde.

Han sammenligner det lidt med åbent hus i maskinhandler-branchen, hvor maskinhandleren dels inviterer til åbent hus for at øge salget, men i ligeså høj grad for at pleje et image.

- Man er også mere interesseret i at lave et godt samarbejde med den maskinstation der inviterer til kundeaften, end den maskinstation, som aldrig gør.

Alle får noget ud af det

Kundeaftner er desuden en oplagt mulighed for at vise det sidste nye grej på maskinstationen og samtidigt knytte et par kloge ord på, hvorfor netop det nye maskineri er vigtigt.

- Eksempelvis havde Dollerup Maskinstation inviteret en kvægkonsulent, som kunne fortælle, hvorfor det er vigtigt at kende udbytterne på markniveau under ensilering, hvilket passer godt med, at Dollerup Maskinstation kan tilbyde udbytteregistrering på finsnitteren. Desuden var der også besøg fra BASF, som fortalte om svampesprøjtning i majs, hvilket passer godt med investering i en selvkørende sprøjte på maskinstationen.