Der er mange udfordringer af finansiel karakter lige nu, men det må ikke stoppe den langsigtede planlægning, mener chefrådgiver Susanne Møberg fra LMO, som opfodrer til, at starte forberedelserne til generationsskiftet i den familieejede virksomhed i år og derefter gennemføre generationsskiftet fra år 2018.

Der er fra politisk hold lagt op til, at bo- og afgiftssatsen falder hele seks procentpoint, fra 13 til 7, fra 2017 til 2018. Der kan derfor være god grund til at gøre generationsskiftet til en del af en langsigtet forretningsstrategi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi oplever nu, at den kommende generation af landmænd venter med at overtage ejendommene. Årsagen er udsigten til dårlige driftsresultater og indtjeningen - også i situationer hvor der faktiske er fornuftige egenkapitalværdier i virksomhederne, fortæller chefrådgiver Susanne Møberg fra LMO.

Dog gør hun opmærksom på, at de daglige likviditetsudfordringer bremser udviklingen. På trods af de nuværende likviditetsmæssige udfordringer, kan det være utroligt fornuftigt allerede her i 2016 at gøre det indledende arbejde og dermed eventuelt gennemføre generationsskiftet i 2018.

Flere forhold

Der er mange forhold af familiære, økonomiske og forretningsmæssig karakter, som har afgørende betydning for, at et generationsskifte bliver vellykket for både sælger, køber og ikke mindst selve virksomheden, der skal drives og udvikles mange år fremover.

- Det økonomiske område er stærkt præget af den generelle gælds- og indtjeningskrise, der er i landbruget i dag. Forhold af denne karakter har stor effekt og påvirker mulighederne for gennemførelse af generationsskifte.

- Det er vigtigt at få udarbejdet en strategi- og generationsskifteplan og få den igangsat, siger Susanne Møberg og nævner også vigtigheden af at undersøge alle muligheder og eventuelt også pengeinstituttets tilsagn om at realisere planerne

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nedsættelse af gaveafgiften ved familiehandler skal være en del af en optimeret generationsskifteplan. Budskabet fra LMO er af få styr på visioner, økonomi for både køber og sælger og få drømmen realiseret, når samtlige samarbejdspartner er villige. Og det arbejde skal igangsættes, når parterne er køreklare, siger chefrådgiveren.