Svinebranchen er vigtig for danskerne. Så vigtig, at den følges tæt, og når det går branchen skidt, så resulterer det også i historier i medierne. Det skriver Foodculture.dk.

- Journalisternes udgangspunkt er altid, at de går efter den gode historie. Og hvis der er et stort antal borgere, som kan blive berørt og derfor også oprørt over en given sag, er der også stor risiko for, at sagen kan udvikle sig til en mediekrise, siger direktør og partner i PrimeTime Kommunikation, Lise Westphal.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hun er ikke er overrasket over, at svinebranchen ofte føler sig tæt overvåget af medierne og forklarer, at det hænger sammen med, at svinebranchen laver et produkt, som næsten ikke kan komme tættere på danskernes hverdag.

- Jo tættere man kommer på den enkelte dansker, jo større potentiale. Og man kan næsten ikke komme tættere på end med et produkt, man putter i munden.

Svinebranchen rammer alle parametre

Lise Westphal opererer i sit arbejde med krisekommunikation med fire risikogrupper, hvor der er særlig risiko for at rende ind i en mediestorm. Det gælder, hvis emnet er relevant for almindelige mennesker, hvis emnet har betydning for sundheden, hvis det kan forarge danskerne, og hvis det rammer folk på økonomien. Og her er svinebranchen helt unik i forhold til andre brancher uden for landbruget, idet den falder ind under tre af de fire risikogrupper.

- Det gør svin til et meget interessant og følsomt område, som hurtigt kommer til at berøre mange mennesker på den ene eller anden måde. Derfor er det ofte en god historie for medierne, og så skal der måske ikke den helt store skandale til for at få mediemøllen til at køre, siger hun.

DR-journalist Kristian Sloth dækker svinebranchen for DR, og han udtaler, at landbruget er selve rygraden i danskernes liv, hvilket medfører en stor interesse omkring landmændenes arbejde.