Der er hjælp at hente for mindre, økologiske fødevareproducenter, som har idéer til nye økologiske kvalitetsprodukter. Erhvervs- og Vækstministeriet har stillet 15 millioner kroner til rådighed for Økologisk Landsforenings Fødevarerådgivning frem til og med 2016, og pengene skal gå til at støtte landmænd og mindre økologiske virksomheder i deres produktudvikling og adgang til butikshylderne.

- Det bobler med idéer til nye økologiske produkter rundt omkring i landet. Mange økologer eksperimenterer for eksempel med gamle nordiske kornsorter, dyreracer og bedre fødevarehåndværk. Vores erfaring er, at mindre producenter lettere opnår succes, når de får tilført lidt ekstra viden om mulighederne i markedet, forbrugernes forventninger, håndværk, emballage samt salgsstrategi siger Henriette Winther, der er fødevarerådgiver i Økologisk Landsforening.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Huller i markedet

Hun håber, at mange øko-producenter vil benytte muligheden for at få opbakning fra Fødevarerådgivningen, så forbrugerne kan få flere spændende, økologiske varer at vælge imellem.

- De nye produkter kan eksempelvis komme fra små møllerier, mosterier, gårdmejerier, charcuteri-producenter, frugt- og grøntproducenter og landmænd, som kaster sig ud i at forarbejde egne varer, til gavn for vækst og jobs på landet. Vi kan rådgive dem om, hvilke muligheder og huller, der er i markedet, og hvor de kan skabe sig en forretning uden alt for voldsom konkurrence, siger Henriette Winther.

Økologisk Landsforening har tidligere i et projekt - med deltagelse fra Urtekram, Arla, Thise Mejeri, Naturmælk og Friland, med medfinansiering fra Fødevareministeriet og EU - hjulpet mange mindre økologiske virksomheder til at få adgang til supermarkedernes hylder og andre afsætningsveje.

Rådgiverne har udviklet 170 nye øko-produkter sammen med virksomhederne, der i blandt Irmas grødserie fra Aurion, kvalitetsmost fra Strynø Frugthave, økologiske færdigretter fra Halkær Ådal og "Niels & Gretes økologiske gård-æg".

Femdoblet omsætning

Bodebjerg Charcuteri er også en af de mindre, økologiske virksomheder, der har fået støtte fra Økologisk Fødevarerådgivning til både udvikling af logo og emballage, produktudvikling og salgsarbejde. Siden udviklingsprocessen startede, har Bodebjerg Charcuteri femdoblet sin omsætning:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi fik skærpet vores fokus og fik en mere skarp profil. Og så blev vi mere målrettede i forhold til, hvilke kunder, vi var interesserede i, forklarer medejer Morten Klit om resultaterne.

Ud over at sælge varerne i egen gårdbutik og via nettet, leverer Bodebjerg Charcuteri i dag økologisk kødpålæg til den eksklusive bagerikæde Emmerys, der bruger det i forskellige sandwich. En aftale, der kom i stand med hjælp fra fødevarerådgivningen.

Både regeringens Vækstteam for Fødevarer og Natur- og Landbrugskommission pegede sidste år på økologisk fødevareproduktion som et vigtigt iværksættermiljø, og fremhævede Økologisk Landsforenings fødevarerådgivning som særlig effektfuld i skabelse af nye økologiske produkter af høj kvalitet.