Bremseevnen på landbrugets vogne er en noget overset disciplin, og det kan koste landmanden dyrt på flere måder.

Det fastslår servicetekniker Per Larsen fra firmaet BM Test Equipment, der fremstiller udstyr til afprøvning af bremser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ud over at dårlig bremseevne sætter trafiksikkerheden over styr, risikerer landmanden også, at hans vogn bliver "lagt død" af politiet. Det betyder, at han ikke må køre videre, men skal læsse af på stedet, forklarer Per Larsen.

BM Test Equipment har på opfordring fra landbrugets brancheorganisationer udviklet et mobilt testapparat, der kan måle akseltryk på op til 10 ton – også uden at der er læs på vognen.

Kundegruppen er ifølge Per Larsen maskinfabrikanter og maskinforhandlere.

- Bremsetesten kan være en fordel for maskinfabrikanter, der vil teste nye vogne og som ikke har mulighed for at læsse vognen, uddyber Per Larsen.

Dyr bremsereparation

Også maskinhandlere kan have glæde af testudstyret, idet de kan køre det ud til deres kunder, som så kan få afprøvet bremseevnen på deres vogne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Per Larsen mener, at landbrugsvogne ofte har underdimensionerede bremser, hvilket betyder, at traktorens bremser skal arbejde hårdere.

- En reparation af traktorbremser kan let løbe op i 50.000 kroner, hvorimod en vogns bremser kan repareres for 10.000 kroner, så det kan godt betale sig at have ordentlige bremser på vognen. Og landmændene bør derfor sikre sig, at bremserne på de nye vogne, de køber, er gode, siger han.

Nogle af bremseproblemerne kan også skyldes, at landmændene selv bygger en vogn op på lastvognsaksler og forsyner dem med større hjul, end bremserne er beregnet til.

- Sætter man større hjul på sin vogn, vil den bremse dårligere. Tingene skal passe sammen, siger Per Larsen.

BM Test Equipment har allerede solgt fem anlæg herhjemme, og Per Larsen vil ikke afvise, at der kan blive tale om en eksportartikel.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Alle landmænd verden over har samme problem, så der skulle være grobund for en eksport af udstyret, siger han.

Bremsetesten demonstreres på Landsskuet.

Det sker på stand 632 (Thyregod A/S), hvor repræsentanter for de fem brancheforenings fælles færdselsgruppe også vil være til stede sammen med blandt andet administrerende direktør Søren Gade fra Landbrug & Fødevarer.

 De fem brancheforeninger er Landbrug & Fødevarer, Danske Sukkerroedyrkere, Dansk Maskinhandlerforening, Danske Landbrugsmaskinfabrikanter samt Danske Maskinstationer og Entreprenører.