De forestående krav i EU-forordningen TMR (Tractor Mother Regulation) sætter krav til to-kreds bremser på alle traktorer og redskaber fra 2025. Lige nu tilbydes der enten en hydraulisk løsning, eller en luftløsning.

Maskinhandler Indkøbsringen (MI) begynder straks implementeringen af luftbremser, og det sker blandt andet ud fra et pris perspektiv:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Med beslutningen om at satse på luftbremsesystemer, tilpasser Danmark sig den standard, der er gængs i de fleste europæiske lande og som dermed bliver standard fremover, forklarer administrerende direktør Kristian Jakobsen hos MI.

- Hvad de færreste tænker over, er komponenterne til luftbremsesystemer langt billigere end til hydraulik. Det skyldes, at to-kreds luftbremser altid har været standard i lastvognsbranchen, hvorfor komponenterne massefremstilles i langt større mængder end de hydrauliske bremsesystemer, vi hidtil har brugt her i Danmark.

Også egne vogne

MI, der blandt andet importerer maskiner fra verdens største redskabsproducent, Kuhn, vil alle bugserede redskaber senest fra 2022 være forsynet med to-kreds luftbremser.

- I perioden fra nu og frem til 2022 kan vi forsyne vores vogne med en kombination af både det nuværende hydrauliske en-kreds bremsesystem og to-kreds luftbremser, såkaldte kombibremser. Dermed kan man nu og fremover køre lovligt med en ældre traktor med hydrauliske bremser og samtidigt have en vogn, der også er klar til at blive anvendt fra 2025 med for eksempel en ny traktor, der til den tid kun vil være forsynet med to-kreds luftbremser.

Kristian Jakobsen opfordrer stærkt til, at man allerede nu begynder at forberede sin maskinpark på situationen efter 2025, hvor nye traktorer skal være forsynet med luftbremser og derfor ikke lovligt kan køre med ældre maskiner og vogne med enkeltkreds hydrauliske bremser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Med indfasning og vedtagelse af ny lovgivning vil brugte bugserede redskaber og vogne uden to-kredsbremser risikere at miste værdi, fordi de herefter ikke kan anvendes med nye traktorer, der efter 2025 skal være forsynet med to-kreds bremser.

rich-media-3
Kristian Jakobsen viser her, hvordan denne MI-vogn er forsynet med kombibremser. Foto: MI.

Læg en strategi

Kristian Jakobsen anerkender, at en landmand eller maskinstation i princippet godt kan klare sig og køre lovligt med ældre traktorer, vogne og bugserede redskaber med enkeltkreds hydrauliske bremser efter 2025.

- Problemet opstår først i det øjeblik, hvor der anskaffes en ny traktor. Efter 2025 må den ikke anvendes til vogne og redskaber to-kreds luftbremser, siger han og opfordrer enhver til at tænke situationen igennem og lægge en strategi for bedriftens overgang til to-kreds bremser.

I dag sælges stort set alle store traktorer over 300 hestekræfter med luftbremser som standard.

- Det er derfor glædeligt, at såvel Seges, maskinstationerne og maskinhandlerne nu entydigt anbefaler alle at påbegynde indfasningen af to-kreds luftbremser ved nyinvesteringer. Som jeg ser det, risikerer de landmænd, maskinhandlere og leasingselskaber, der nøjes med at satse på det kendte hydrauliske et-kredssystem i en klemme, fordi deres vogne og redskaber i praksis ikke kan anvendes med nye traktorer, når overgangsordningen ophører, siger Kristian Jakobsen.