Kørsel og læsning med frontlæsser hører til en af de manøvrer, hvor der kan spares meget brændstof, hvis man følger enkelte principper.

Det fremgik af et indslag på Borgeby Fältdagar, hvor det svenske jordbrugstekniske institut, JTI, stod bag en konkurrence, hvor to deltagere på hver sin traktor med frontlæsser kunne dyste mod hinanden i disciplinerne tid og brændstofforbrug.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fra JTI kunne Jonas Engström give nogle tip til økonomisk kørsel.

- Der er en hel del at spare ved at unødvendig start og stop. Ligeledes er det godt både at undgå unødvendig acceleration og opbremsning. Det er bedre at udnytte den bevægelse, der er sat i gang, forklarede Jonas Engström. Han tilføjede, at der på testbanen indgik mange vendinger med frontlæsseren.

- Det er vigtigt, at man planlægger sin kørsel, hvis man vil arbejde effektivt. Ofte sidder man og giver alt for meget gas. Det gælder om at køre jævnt med så lave omdrejninger som muligt, lød forklaringen fra Jonas Engström.

Ved prøvekørslerne koncentrerede man sig mest om brændstofforbruget, men tiden blev altså også målt. På førstedagen af konkurrencerne vurderede Jonas Engström, at det hverken var de, der kørte langsomst, eller de, der kørte hurtigst, der ville klare sig bedst.

- En god planlægning af arbejdet sparer nemlig også tid, sagde han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En af første deltagere var Peter Nilsson. Han var blandt de hurtigere, men det kostede også på brændstofkontoen. Han forklarede det høje tempo med, at han har mange lignende opgaver hjemme på gården, men tilføjede samtidigt, at han har deltaget i det køretekniske kursus Ecodriving.

- Jeg undgår så vidt muligt at holde stille, og jeg prøver at undgå unødvendige løft. Og så prøver jeg at være effektiv, når jeg kører, fortalte Peter Nilsson.

Race mellem kendte

Under messens to dage var der også en konkurrence mellem kendte folk - kändisrace. Efter den første omgang, hvor blandt andre Jordbruksaktuellts chefredaktør, Stefan Ljungdahl, var mellem de udvalgte, kunne Per Anders Algerbo fra JTI konstatere, at øvelse gør mester.

- Jo mere kan kører, des bedre bliver man. Man kører blødere og har mere flow i sin kørsel, forklarede han og tilføjede, at det laveste brændstofforbrug i de indledende runder lå på 0,15 liter, mens det højeste var 0,56 liter.

Efter to dages kørsel kunne Per Anders Algerbo opsummere, at der er nogle afgørende faktorer med hensyn til brændstofforbruget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Brug gearkassen flittigt. Sørg for give jævn og minimal gas, og regulér hastigheden med gearkassen. Planlæg kørslen, så du rammer rigtigt hver gang og kør blødt.

Klog kørsel

Den deltager med det laveste forbrug brugte 0,14 liter på de 4,41 minutter, som det tog at flytte de to baller.

Da arrangørerne, JTI, havde medregnet udgifter til maskine og maskinfører, landede regnstykket på 17,20 kroner for at få flyttet en balle. Gennemsnitsforbruget for alle deltagere lå på 0,20 liter med et tidsforbrug på 6,16 minutter. Det giver en gennemsnitspris på 22,80 kroner pr. balle.

Dermed kan man konstatere, at med klog kørsel sparer man penge