Trelleborg har gennem længere tid udviklet på en ny 42 tommer fælg, der skal gøre det sværere for dækket at løbe rundt på fælgen.

Ved at forhøje de små takker i kanten af fælgen fra normale 0,5-0,8 millimeter til 1,0-1,2 millimeter er det lykkedes at reducere slippet mellem dæk og fælg med 50 procent. Samtidig har Trelleborg fået hænderne i en speciel maling, der lægger sig som en tynd hinde på fælgkanten, så fælgen ikke ruster der, hvor dækket skal holdes fast.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ved at forhøje de små takker har vi faktisk forøget den samlede overflade på fælgen, som har kontakt med dækket, betydeligt. Det giver bedre forudsætning for at holde dække på plads, så det ikke løber rundt på fælgen, fortæller Per Valdmaa, administrerende direktør hos Trelleborg Sävsjö AB.

- Men man kan ikke bare forhøje takkerne i det uendelige. Det er en hårfin balance, så dæk og fælg ikke tager skade, påpeger Per Valdmaa.

Maling på kanten

Trelleborg udviklede først en prototype af den 42 tommer store fælg med det nye kant-design uden maling på takkerne. Men manglende maling er lig større risiko for korrosion, hvilket betyder større risiko for hjulslip.

Derfor får fælg-kanten nu en speciel vandbaseret pulverlakering, der på grund af den specielle struktur hurtigt fordeler jævnt over alle flader ? uden at lægge sig bunden mellem takkerne.

- I første omgang vil vi lancere det nye design på 42 tommer fælge, men senere vil vi naturligvis lancere det på 38 og 34 tommer. Merprisen for den nyudviklede fælg vil være omkring 10 procent i forhold til vores normale fælge, vurderer Per Valdmaa.