Natur- og Miljøklagenævnet har modtaget markant færre klager, efter de nye klagegebyrer blev indført ved årsskiftet, viser ny statistik. Det er dog usikkert, om gebyret er den direkte årsag til faldet. Det skriver Altinget.dk.

I efteråret vedtog regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance, at det fra årsskiftet skulle koste 3.000 kroner for organisationer og 500 kroner for private at klage til Natur- og Miljøklagenævnet. Partierne håbede, at gebyret ville nedbringe antallet af klager.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nu viser en statistisk fra Natur- og Miljøklagenævnet, at nævnet i første kvartal af 2011 modtog i alt 651 klager. Det er et fald på cirka 24 procent i forhold til samme periode sidste år, hvor nævnene modtog 851 klager.

Statistikken viser også, at en stor del af faldet skyldes færre sager på husdyrområdet. Her er antallet af klager faldet fra 178 til 65.

Ikke kun på grund af gebyret

I klagenævnet mener formand Anne-Marie Rasmussen, at det er for tidligt at sige, om faldet skyldes det nye gebyr eller andre årsager.

Det Økologiske Råd er en af de organisationer, som har klaget meget, og da lovforslaget om gebyrer blev førstebehandlet i Folketinget i efteråret, sagde Venstres miljøordfører, Eyvind Vesselbo, direkte, at gebyret skulle få Økologisk Råd til at klage mindre. Det er tilsyneladende lykkes. I første kvartal af 2010 indbragte rådet 63 husdyrsager. I samme periode i år har rådet kun klaget 11 gange.

- Vi har klaget mindre, men det skyldes ikke kun gebyret. Det skyldes også, at kvaliteten af de kommunale afgørelser er steget, så der er mindre at klage over. Kommunerne retter ind efter klagenævnets afgørelser. Det ser vi som resultat af vores tidligere klager, siger Christian Ege, sekretariatschef i Det Økologiske Råd, til Altinget.dk.