Hyldahls Maskinstation har nu i 10 år kørt med de samme to HS320 Tebbe-spredere, som efter spredesæsonen får monteret frakørselskasser.

Hvordan udnytter man møgsprederen og frakørselsvogn bedst muligt? Ved at slå dem sammen. Det gjorde Frank Hyldahl for 10 år siden, da han bestilte to treakslede fuldhydrauliske undervogne fra tyske Tebbe med både en aftagelig græskasse og møgkasse.

- Som møgspreder rummer vognene 32 kubikmeter og 70 kubikmeter med frakørselskasserne, fortæller Frank Hyldahl, som ejer og driver Hyldahls Maskinstation øst for Skive i det midtjyske.

Ved at kan kombinere de to arbejdsområder, er vognene spændt for traktorer stort set hele året.

- Frank Hyldahl

- Ved at kan kombinere de to arbejdsområder er vognene spændt for traktorer stort set hele året. Om foråret køres der kalk og møg, om sommeren køres der græs, i slutningen af høsten kører de møg igen, inden vognene kører majs i efteråret.

Designet til mange år

Tilbage i 2006 var Frank Hyldahl på Tebbe-fabrikken for at få vognene fremstillet, præcis efter de tanker han havde.

- Jeg ville have nogle ekstremt stærke vogne, som kunne holde i mange år. Det vil jeg gerne betale lidt ekstra for, for det skal ikke være nogen hemmelighed, at vognene er en smule dyre i indkøb, fortæller den jyske maskinstationsejer, som blandt andet fik vognene belagt med det stærkt Hardox-stål i bund, på opriver og spredeplader samt i svøbet på bagklappen.

Desuden består bundkæderne af nogle kraftige 14 x 50 millimeter medbringere.

- Det har blandt andet betydet, at vi ikke har haft en eneste bundkæde, som er sprunget i 10 år, fortæller han.

Skiftet mellem møgkasse og frakørselskasse tager blot en times tid.

- Selve fra- og tilkobling af de to forskellige kasser tager ikke lang tid, det er straks meget værre, at gøre vognene og undervognen ordentligt rent, når der byttes omkring. Mange tror at tingene holder evigt uden rengøring, men sådan er det desværre ikke, fortæller Frank Hyldahl, som altid gør meget ud af, at gøre kasserne ordentligt rene, når der skiftes rundt.

- Ordentligt vedligehold betyder blandt andet, at vi den dag i dag stadig har vognene i en god stand, som gør at de kan køre mange år endnu.

Begrænset slid

Til trods for 10 år på maskinstationen øst for Skive, så er det begrænset, hvilket slid der har været på møgsprederne, som nok er dem der er udsat for et langt hårdere slid end frakørselskasserne:

- Mange reparationer på møgsprederne skyldes som regel ikke selve sprederen, men det som læsses i den. Mange landmænd har en tendens til både at have jern og beton i møddingen, og det kan sommetider blive dyrt i en møgspreder.

- Ellers er det normal slidtage, som kastevinger, og spidser på opriveren, som af og til skal have service. Vi har dog også skiftet gearkasser til spredeaggregatet, men jeg tror ikke, at det er meget anderledes end så mange andre spredere.

Frank Hyldahl fortæller, at man også skal være en anelse opmærksom på ikke at overbelaste sprederne.

- Man skal være opmærksom på, at sådanne spredere kræver over 300 hestekræfter, men vi har en enkelt traktor, som har tæt på de 400 hestekræfter, og der skal man være en anelse opmærksom, så man ikke brænder koblinger af under spredearbejdet.

I vinter skiftede maskinstationen alle hydraulikrør i undervognen på begge spredere.

- Vi opdagede, at to rør var utætte i efteråret, og i stedet for blot at skifte de to, kunne vi lige så godt skifte samtlige rør, da vi måske ellers pludselig holder med et utæt rør midt i sæsonen, for når to er begyndt at blive utætte, er risikoen for, at flere er på vej, ret stor.

Frank Hyldahl valgte desuden centralsmøring af undervognen for 10 år siden, og det har han bestemt ikke fortrudt.

- Det er vigtigt, at sådan en hydraulisk undervogn konstant har fedt nok, og derfor er de penge godt givet ud, er jeg overbevist om.

I de 10 år vognene har kørt, er der endnu ikke blevet skiftet bremsebelægning.

- Hver vinter skiller vi bremserne ad og strammer dem, rengør dem og smører dem. Det er ekstremt vigtigt, at bremserne er i orden, da det ellers hurtigt kan koste en transmission, hvis traktoren skal bremse de store vogne ned til standsning, fordi bremserne på vognene ikke er optimale.

Spreder alt

For Frank Hyldahl var det vigtigt, at han fik en spreder, som kunne sprede alt.

- Det er alt for dyrt både at holde en møgspreder og en kalkspreder kørende, og i dag kræver det en vis kapacitet for begge enheder, og derfor var det vigtigt, at de 32 kubikmeter spredere både kunne sprede dybstrøelse, kyllingemøg, kalk og slam, fortæller han, og påpeger at sprederne til fulde har levet op til forventningerne.

- Vi kan køre direkte fra dybstrøelse til kalk. Spredebordene på sprederne kan virkelig sprede alt.

At der er en hydraulisk undervogn på sprederne betyder også, at de under læssearbejdet kan sænkes, så en gummiged ikke har problemer med at få dem læsset.

Da Maskinbladet lagde vejen forbi i foråret, havde sprederne travlt med at sprede dybstrøelse ud - taget direkte fra stalden.

- Vi læsser med en 20 ton Case 821E gummiged, og sprederne kan nemt følge med til at sprede ligeså meget ud, som gummigeden kan nå at læsse, fortæller Frank Hyldahl.

Foran sprederne kører en John Deere 8430 og en 8530, og det er passende traktorer for sprederne:

- Det er en fornuftig størrelse, som også passer til frakørsel, når en 70 kubikmeter kasse sættes på undervognen.

Frank Hyldahl fortæller desuden, at da man fik vognene for 10 år siden, beholdte man de gamle vogne med to aksler, da man troede, at de store vogne ikke kunne bruges i lave bløde enge.

- Men vi måtte hurtigt konstatere, at Tebbe-vogne med tre aksler havde langt lettere ved at køre i engene end de to akslede-vogne.

- De 800 millimeter brede dæk og de tre aksler giver en langt bedre opdrift, og i dag er det kun de store vogne, vi tager med, når vi skal ud i nogle marker, som både er bløde og lave.

Fornyes hen ad vejen

Importen af Tebbe-spredere i Danmark ligger hos Rytter Maskiner, mens forhandlingen sker gennem det danske MI-forhandlernet.

- HS 320-modeller er opdateret en smule over de sidste 10 år, og det betyder, at de i dag kan leveres med vægt og job-beregner og det hele kan styres fra Iso-Bus-terminaler, fortæller Bjarne Rytter, indehaver af Rytter Maskiner, som er den danske importør af Tebbe.

- I dag kan vi også levere nogle høje dæk på 1,65 meter i diameter med dimissionerne 850/50 R30.5, fortæller den danske importør.