Under nedlukningen for at mindske coronasmitten har flere forbrugere vendt blikket mod gårdbutikkerne. Det handler om at gøre opmærksom på sig selv, lyder rådet fra formanden for udvalget for gårdbutikker i Økologisk Landsforening.

Mens afsætningen af fødevarer til restauranter og cateringfirmaer står stille under nedlukningen, så er der anderledes sket en stigende efterspørgsel for gårdbutikkerne.

Det fortæller formand for udvalget for gårdbutikker, Lone Hedegaard, fra Økologisk Landsforening. Hun understreger dog, at det fortsat er en vanskelig situation for mange.

- Det går både godt og skidt. Private forbrugere er blevet vores målgruppe, og de hjælper os i denne her tid, hvor flere er begyndt at handle hos os. Men det er klart, at vi mangler restaurationerne og cateringfirmaerne, siger Lone Hedegaard, der selv ejer Gothenborg i Them, som indebærer fjerkræavl og gårdbutik.

Kunder vil gerne hjælpe

Det går især godt for gårdbutikker med nogle ting til fælles forklarer hun:

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Det er især gårdbutikker, der har et stort udvalg, det er gårdbutikker, der er tilstede på sociale medier og som gør opmærksom på sig selv, og så er det også gårdbutikker, der har en webshop, siger hun.

Tidligere har vi på Maskinbladet fortalt, hvordan nogle producenter har vendt engros-salget til at blive til et privatsalg. Det gjaldt blandt andre Søtoftes Jordbrug på Sjælland, der fik afsat over 20.000 æg til private kunder

Og det er også vejen frem, ifølge Lone Hedegaard, for at klare situationen nu, hvor restaurationerne indtil videre først ser ud til at kunne åbne efter 10. maj 2020. Men heldigvis mener hun, der er masser af opbakning fra forbrugerne.

- Vi oplever at kunderne rigtig gerne vil hjælpe, og at de også føler, at de hjælper os ved at købe hos os, og det gør de jo virkelig også. Det er bestemt ikke uden betydning, at de køber hos os, så det er en god følelse at kunne give dem, siger hun.

Spørg i supermarkedet

Rådet fra Lone Hedegaard lyder også på, at man kigger ad nye veje for at få sine varer afsat.

- Man skal virkelig ikke være bange for at spørge i det lokale supermarked, om de vil sælge varerne. Det har min egen lokale Brugs gjort for at hjælpe, og sælger nu mine kyllinger, så det er også en mulighed, siger hun.

Et andet råd er at huske at gøre opmærksom på sig selv. Det kan med fordel gøres via de sociale medier.

- Gør opmærksom på, hvad man har i gårdbutikken og gør det på en motiverende og god måde. Husk at forklare, at det betyder noget, at kunderne køber hos jer, siger hun.

Gothenborg som Lone Hedegaard ejer, har også landkøkken og mad ud af huset til større selskaber. Selvom der er opbakning fra de private forbrugere i gårdbutikken, lægger Lone Hedegaard ikke skjul på, at hun som mange andre håber på en genoplukning snart.

- Vi håber på, at vi kan begynde snart igen med mad ud af huset. Vi skal helst i gang i juni måned, siger hun.