De dyreste maskiner er dem, der holder stille. Derfor skal servicefolk konstant være opdateret.

Jo hurtigere en maskine igen kan komme til at køre, jo bedre. Det er ligemeget hvilken branche det er inden for. Om det er tømmerens teleskoplæsser, som pludselig ikke kan køre, mens fem mand står og venter, eller om det er 300 køer der venter på foder, fordi fuldfodervognen ikke kan få læsset foder på grund af nedbrud.

Løbende kursus

Maskinerne skal hurtigt igang igen, og derfor er opdatering af servicefolkene et stort emne hos Scantruck, som blandt andet er importør af franske Manitou-teleskoplæssere.

- Vore montører og andre servicefolk er løbende på kurser for konstant at være opdateret på de nyeste maskiner, nye modeller eller bare ændringer i modelprogrammet. Vi har netop gennemført et kursus med koncentreret fokus på to modeltyper, hvor servicefolkene er kommet alt igennem, fortæller teknisk chef Eskild Jensen hos Scantruck.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Den danske forhandler har så mange servicefolk, der løbende skal til servicetjek, at kurserne foregår på hjemmebanen i Skive. Her deltager også kolleger fra den sjællandske afdeling i Ringsted og ind imellem fra servicepartnere i Sverige, hvor Scantruck også har Manitou-forhandlingen. Det betyder, at kursusholdene altid er store nok til, at læreren kommer til eleverne, og ikke omvendt.

Både praktisk og teoretisk

- Vi har netop haft besøg af Guillaume Jouis fra Manitou-hovedkvarteret i Frankrig. Han har selv været med i udviklingen af en række maskiner og er nu teknisk instruktør på højeste niveau. Han besøgte os i en uge og opdaterede et hold af vores montører i alt om de pågældende maskiner. Dels med masser af teori i vores kursuslokale og dels helt praktisk med avanceret grej til diagnosticering i værkstedet, fortæller Eskild Jensen.

- Det er helt afgørende, at vi konstant er opdateret på den nyeste teknologi og tillige kan lave hurtig diagnosticering af kompliceret elektronik. Vore servicefolk skal finde fejlene og udbedre dem hurtigt, så kunderne kan komme videre med deres arbejde. Vi er så gode til det, at vi ubetinget er helt i front på service blandt samtlige Manitou-forhandlere i verden, fastslår Eskild Jensen.