Den professionelle landmand kræver service døgnet rundt, og hos Scantruck garanterer man en ventetid på højst to timer - hele døgnet, alle dage.

Scantruck er den danske importør af blandt andet Manitou, Komatsu, Mustang samt Atlas, og er beliggende i Skive i Nordvestjylland samt nær Ringsted på Sjælland. Til trods for de to værkstedsplaceringer i hver sin ende af landet, så tilbyder Scantruk lyn-service i hele landet inden for blot to timer, og det er hele døgnet rundt og på alle ugens syv dage.

- Alle vore montører sidder centralt placeret i hele landet, og kører hver dag ud hjemme fra deres bopæl, fortæller Henrik Kirketerp-Møller, salgschef hos Scantruck.

Dette betyder, at Scantrucks kunder ikke betaler et kilometergebyr, som ellers er en velkendt faktor indenfor branchen.

- Vores kunder betaler blot et opstartsgebyr og ikke kilometertakst, så kunderne kan i princippet være ligeglade med hvor langt montøren er kørt efter opgaven, da opstartsgebyret altid er den samme uanset kunde- og opgavestørrelse.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Reservedele om natten

At montørerne starter ud hjemmefra betyder også, at montøren bliver i lokalområdet, og ikke har unødvendigt spil på landevejen.

- Når man ringer til Scantruck for at få hjælp til et eventuelt nedbrud, så får man fat i servicelederne på hovedkontoret i Skive. De finder frem til en montør i nærheden af kunden, og montøren sættes på opgaven, forklarer Henrik Kirketerp-Møller.

- Ofte kan problemerne løses over telefonen, og man er derfor altid sikker på, at ringer man til servicenummeret hos Scantruck, får man fat i kvalificerede folk, der har et stor indblik i den enkelte maskine.

Hvis opgaven kræver reservedele, som montøren ikke har i bilen, så sendes der besked til Scantruck i Skive, som har mere end 20.000 varenummerer på lager.

Reservedelene pakkes i natkasser, som afhentes hver dag klokken 17. I løbet af aftenen og natten leveres natkassen på den enkelte montørs hjemmeadresse.

- Det vil sige, at montøren ikke skal bruge tiden på landevejen efter reservedele, og allerede tidligt næste morgen er montøren klar til at køre hjemmefra med reservedele til dagens arbejde.

Det samme gør sig gældende ved reklamationsarbejde, hvor reklamationsdelene kommer med retur til Scantruck, og det betyder at reklmationsdelene er i behandling allerede inden for et døgn.

To timers service

Scantruck lover, at hvis der er tale om totalnedbrud på en maskine, garanterer Scantruck, at man er kørende igen inden for to timer.

- Det er faktisk lige meget, om det er i byggebranchen eller landbruget, der er brug for hurtig respons på et total maskinnedbrud begge steder. Tømrermesteren i teleskoplæsseren, der er klar til at lægge tag på, mens der står syv mand og venter, og ikke kan få teleskoplæsseren til at køre, skal have hurtigt hjælp.

- Det samme gælder landmanden som skal have læsset foder i fodervognen til køerne - han skal også have hurtigt hjælp, og det er faktisk lige meget om det er midt i april eller juleaften, ved totalnedbrud er det vigtigt at komme hurtigt videre.

Faste kunder - faste montør

Scantruck er i øjeblikket i gang med at sætte faste montør på faste kunder.

- Det betyder, at vi kommer endnu tættere på kunderne, når det er den samme montør som kommer ud til kunderne, og det betyder også, at montørerne selv kan planlægge aftaler om årseftersyn hos de faste kunder som har sådan en aftale, påpeger Henrik Kirketerp-Møller.

Alle montører har hele tiden overblikket over opgaverne elektronisk, og de har forbindelse med kontoret hele tiden.

- Dette betyder også, at montøren ikke skal tale i telefon og lave aftaler med næste kunde. Det er ikke optimalt, at kunde A skal betale for telefontid med kunde B, fortæller Henrik Kirketerp-Møller.

Prisen på grisen

- Det er ingen hemmelighed, at vi ikke selv servicere alle de maskiner vi sælger, konstatere Henrik Kirketerp-Møller.

Hen påpeger, at mange fejlagtigt tror, at fordi timelønnen er billigere et andet sted, så er prisen på den anden side af bundlinjen også bedst. Men sådan er det ikke altid.

- Når det er udføres autoriseret service på maskinerne, har kunden en sikkerhed for, at maskinen får det nyeste software og ændringer som kommer løbende.

GPS holder øje med service

I 75 procent af de solgte større maskiner hos Scantruck monteres der GPS, således der kan holdes øje med servicetid på maskinerne, og kunden behøver derfor ikke bekymre sig om, at få maskinen meldt til service.