Tyske Krone er på banen med nye, selvkørende finsnittere. Tredje generation af Big X-serien er klar, og det er blevet til tre modeller: Big X 700, Big X 850 og Big X 1100.

Det er i kabinen og i motorrummet, der for alvor er forskel på maskinerne i forhold til den nuværende serie. De tre nye X’ere har fået en ny kabine, der stammer fra den nye Big M-skårlægger, og selv om koncernen var banebrydende med lanceringen af to motorer i en snitter for år tilbage, så er der kun én motor at finde i de nye modeller.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mercedes-motorerne, som indtil nu har været drivkraft i snitterne, er skiftet ud til fordel for en V8 og en V12 motor fra MAN. Big X 700 benytter V8-motoren, mens de to større modeller er udstyret med V12-udgaven.

Og det er en yderst voldsom V12. Big X 1100 har en certificeret maksimal effekt på 1.078 hestekræfter. Men i Big X 1100 "nøjes" den dog med at levere 1.031 hestekræfter (nom. effekt).

En motor – to effektkurver

Både V8 og V12’eren gemmer på lidt af en specialitet. De er nemlig i stand til at køre efter to forskellige effektmønstre. I praksis vil det sige, at de tre Krone-snittere, har et Eco-program og et X Power-program.

Hvis piloten har valgt Eco-programmet, yder Big X 700 509 hestekræfter. Big X 850 og Big X 1100 yder begge 638 hestekræfter.

Men er der brug for alle kræfter – eksempelvis i første slæt græs, eller når maskinen snitter majs - kan piloten via en kontakt i konsollet på højre armlæn vælge X Power, og så er der pludselig 669, 825 og 1.031 hestekræfter til rådighed (nom. Effekt)

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ved landevejskørsel følger maskinen faktisk et helt tredje mønster, som sænker brændstofforbruget mest muligt.  

V8-motoren har en certificeret maksimal effekt på 775 hestekræfter, mens V12’eren i Big X 850 har 850 hestekræfter (ECE R 120). Igen er motorerne dog droslet lidt ned i snitterne til 669 hestekræfter og 825 hestekræfter som den nominelle ydelse.

Det er ingen tilfældighed, at V8-motoren i den mindste Big X 700 præcis er certificeret til at yde 775 hestekræfter, svarende til 570 kilowatt. Der er nemlig ingen emissionskrav – de velkendte Tier/Stage krav – på motorer over 560 kilowatt. Med et slag har Krone på den måde undgået at skulle montere en SCR-katalysator og AdBlue på de nye finsnittere.

Den tredje generation Big X er udstyret med Silent Space-kabinen, der første gang blev vist på de nye Big M skårlæggere. Lydniveauet er ifølge Krone sænket betydeligt.

Finsnitterne fra Krone kommer fremover til at bestå af fire modeller, da den nuværende Big X 500 fortsætter i prgrammet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs mere om de nye snittere i næste udgave af Maskinbladet.