Skamstrup Maskinstation har til sæson 2019 investeret i en 1.156 hestekræfter stærk finsnitter, som allerede har overrasket positivt.

Med 12 cylindre og 24,2 liters slagvolumen på den store Liebherr-motor, som yder 1.156 hestekræfter maksimalt, er der tale om det helt tunge skyts, når Skamstrup Maskinstation i disse dage sender snitterholdet i majsmarkerne i det sydjyske område.

Med 14 rækker ad gangen, og en fremkørselshastighed på 8,5 kilometer i timen, kommer der op til 400 ton ensileret materiale igennem maskinen i timen, og det betyder selvsagt, at der skal mange vogne til at holde finsnitteren i gang.

Eksempelvis er det ikke utænkeligt, at vi skal ensilere op til 300 hektar græs på én dag samme sted, og det kræver bare noget kapacitet.

- Torben Kamp, indehaver af Skamstrup Maskinstation

rich-media-1
Den 1.156 hestekræfter stærke snitter ligger med det 14 rækkede skærebord med en kapacitet på op til 5,5 hektar i timen og 400 ton majs igennem maskineriet.

- Det kræver nogle gode forhold for at kunne udnytte en så voldsom finsnitter, men det mener jeg faktisk, at vi har, fortæller Torben Kamp, indehaver af Skamstrup Maskinstation, som har byttet en nu ni år gammel BigX 1000 til den nye BigX 1180 topmodel fra Krone.

Han fortæller, at maskinstationens kunder stille og roligt bliver større og større, og kræver større og større maskiner fra maskinstationen.

- Eksempelvis er det ikke utænkeligt, at vi skal ensilere op til 300 hektar græs på én dag samme sted, og det kræver bare noget kapacitet.

Derfor er det ikke blot i majsen, at Skamstrup Maskinstation skal bruge de mange hestekræfter, og finsnitteren har da også muligheden for at køre med en anden motorstyring, hvor det ikke er alle hestekræfter, som er i brug på samme tid.

rich-media-2
Torben Kamp er indehaver af Skamstrup Maskinstation fortæller, at maskinstationens kunder ønsker den store kapacitet, som har ført til købet af den store finsnitter.

God logisk

Foruden store frakørselsvogne, så kræver det også gode forhold omkring siloen for at udnytte den store finsnitter fuldt ud.

- At vi netop har nogle store vogne, giver faktisk en stor fordel hjemme i stakken. Det er langt skønnere, at der kommer få store læs, fremfor en masse små læs. Det gør det lettere for folkene i siloen at køre materialet sammen, fortæller Torben Kramp.

Ofte kører der en gummiged og en traktor med dozerblad sammen med den store finsnitter. Da Maskinbladet var på besøg, skete sammenkørsel med to 16 ton gummigede, da man her lagde materialet i to køresiloer på én gang.

rich-media-3
Det kræver gode forhold omkring stakken, når en så stor finsnitter skal i aktion. Her køres der med to gede og der lægges majs i to siloer på én gang.

Højere komfort

Den faste chauffør på Krone BigX 1180 er Ole Strebøl Larsen, som også var chauffør på den Krone BigX 1000, som Skamstrup nu er kommet af med.

- Den helt store forskel er uden tvivl førerkomforten. Jeg har fået en langt mere støjsvag kabine, en terminal, som giver langt bedre overblik, også en affjedring jeg virkelig er blevet glad for, fortæller han om den nye bagaksel på finsnitteren. Her sidder de to baghjul enkelt ophængt, hvilket betyder, at de fjedre ligesom forakslen på en bil, eller mange traktorer.

- Ikke nok med at finsnitteren er mere affjedret, så betyder det også, at finsnitteren drejer skrapt. Når jeg kommer til forageren, så skal jeg ikke dreje kontra, for at få finsnitteren rundt og klar til de næste 14 rækker. Det er virkelig behageligt.

rich-media-4
Ole Strebøl Larsen er fast chauffør på den nye finsnitter, og han fortæller om et væsentligt bedre komfortniveau sammenlignet med den tidligere BigX 1000, som han kørte med indtil i år.