Lyt til artiklen:

Biogas Danmark: Vi bør have et langsigtet CO2-fortrængningskrav

00:00
Hastighed: ???x
03:09

Det er ikke kun 2025-målet, der er et problem. Det er også de danske EU-klimaforpligtelser uden for kvotesektoren, som ikke kan nås uden yderligere tiltag, fremgår det af Klimastatus og -fremskrivning 2023. Og det kan bedst løses via et fortrængningskrav, lyder det fra Biogas Danmark i en pressemeddelelse.

Et CO2-fortrængningskrav er en effektiv vej til at opfylde såvel 2025-målet som EU's krav, da der er tale om lovkrav, som transportens brændstofleverandører skal opfylde. Eftersom det er teknologineutralt, er det samtidig den billigste vej til klimareduktioner, fordi det giver markedet mulighed for at vælge de bedste og billigste løsninger, som opfylder kravene, mener Biogas Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Men det er ikke lige meget, hvordan man gennemfører CO2-fortrængningskravet. Marienborg-udspillet indikerer, at regeringen overvejer kun at forhøje CO2-fortrængningskravet i 2025 for at leve op til delmålet i dette år. Den opgjorte manko fra Energistyrelsen viser imidlertid, at der er behov for et stort spring frem og ikke et hop på stedet i 2025, siger formand Henrik Høegh.

Han peger på, at en midlertidig forhøjelse af CO2-fortrængningskravet i 2025 vil være en meget dyr løsning med lavklimaeffekt, for det kan stort set kun løses med HVO-biodiesel, hvorfor priserne på et i forvejen dyrt brændstof må forventes at stige voldsomt. Det vil heller ikke sikre investeringer i ny infrastruktur og køretøjer, som er nødvendige for en mere langsigtet omstilling af transporten.

Derfor foreslår Biogas Danmark, at CO2-fortrængningskravet forhøjes med to procentpoint, og at der tages højde for ILUC (Indirect Land Use Change), hvilket vil sikre, at der ikke anvendes fødevarebaserede biobrændstoffer til skade for klimaet.

- Det vil medføre investeringer, som sætter gang i konkurrencen om at levere bæredygtige biobrændstoffer, Power-to-X brændstoffer, biogas - og også gerne grøn strøm - billigst muligt til transportsektoren, fastslår Henrik Høegh.

Beregninger fra biogasbranchen viser, at en forhøjelse af CO2-fortrængningskravet på to procentpoint vil medføre en prisstigning på cirka 15 øre pr. liter diesel. Til sammenligning er den kommende
kilometerafgift på et niveau, der svarer til tre kroner pr. liter for de tunge lastbiler. Forhøjelsen på to procentpoint af CO2-fortrængningskravet vil give en årlig reduktion på 0,7 millioner tons CO2, mens kilometerafgiften giver 0,2 millioner tons, hvilket viser, at fortrængningskravet er et langt mere klimaeffektivt redskab.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Henrik Høegh fastslår samtidig, at Danmark har biogasressourcer, der svarer til cirka det dobbelte af det danske gasbehov frem mod 2030.

- Derfor er det oplagt at sikre, at disse ressourcer udnyttes til en stigende produktion af ustøttet biogas, der kan bidrage til grøn omstilling af den tunge transport, meget gerne i konkurrence med andre løsninger, siger han.