Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Danske agrovirksomheder eksporterede for 14,7 mia. kroner i 2021
Det er den største eksport nogensinde, skriver Dansk Agroindustri i en pressemeddelelse. Hvis man tager segmentet "markredskaber til jordbrug", så steg eksporten med hele 20,4 procent i 2021 sammenlignet med året før. Siden finanskrisen, har danske agrovirksomheder haft en stigning på eksporten på mellem 5 og 8% hver år, og helt nye tal fra Danmarks Statistik viser, at 2021 blev et rekordår for branchen.
- Vi er meget tilfredse med resultatet og i en verden, hvor problemerne nærmest står i kø, er vi også ydmyge omkring fremtiden", siger Jens-Peter Lundgaard, formand for brancheforeningen, Dansk Agroindustri (DAI).
Ukraine påvirker agroindustrien
Branchen er ramt af de globale problemer med høje råvarepriser, høje fragtrater, mangel på komponenter og mangel på arbejdskraft. Krigen i Ukraine tilfører et ekstra lag af usikkerhed. Agroindustrien eksporterer for omkring 300 mio. kr. til Rusland og den eksport skal nu ud på andre markeder.
Efter Corona og Brexit er der mange penge i puljer til eksportfremme. Et eksempel er EU´s genopretningsfond, hvor branchen er i gang med at planlægge eksportaktiviteter med fokus på en grønnere kyllingeproduktion i Polen og klimavenlig håndtering af gylle i Tjekkiet.
Et andet emne, som også rummer eksportmuligheder, er biogas. EU vil øge produktionen af biogas i en fart, så man bliver mindre afhængig af importeret gas. Danmark står stærkt på biogasområdet og på næste Agromek bliver biogas et stort tema.
-Når vi den 29. november i år slår dørene op for nordens største landbrugsmesse, vil biogas fylde meget, og der vil være mulighed for at udenlandske gæster kan komme en tur ud på et biogasanlæg og se det i drift. Danske biogasløsninger har et stort eksportpotentiale, og det vil vi gerne fremme på Agromek", siger Sten Andersen, formand for Agromek.
- Dansk Agroindustri har et mål om at branchen kommer til at udgøre 10 procent af eksporten fra den danske fødevareklynge inden for få år. Det skal blandt andet ske gennem digitalisering og teknologiløft i branchen.