I et eller andet omfang ender man altid med at blive miljøskadet af sit arbejde. For Per Jensens vedkommende er det uden tvivl i den seriøse ende af skalaen. Som ejer og direktør i Støvring-firmaet Skilte Expressen ApS har han arbejdet med mange forskellige former for skilte samt indendørs og udendørs afstribninger, men i de sidste tre og et halvt år har firmaets arbejde med vejtavler for alvor øget både medarbejderstab, omsætning og indtjening.

Også mentalt fylder produktion og opsætning af vejtavlerne meget. I Per Jensens tilfælde i en sådan grad, at når han sammen med sin hustru vender hjem fra den årlige ferie til Spanien rummer feriebillederne flere vejskilte og -tavler end sandstrande, museer og familien.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Prøver at gardere

Fra at være kioskindehaver i Aalborg vendte Per Jensen i 1996 tilbage til skiltebranchen. Han havde tidligere været sælger i et skiltefirma i Støvring, og da det i mellemtiden var gået konkurs, blev Per Jensen hyret til at gøre boets værdier op.

Han valgte dog forinden at aflevere et bud på konkursboet, og ikke længe efter kunne han kalde sig firmaejer. Omdrejningspunktet var hovedsagligt produktion af vejskilte og -tavler, men det blev også en ulempe for firmaet.

- Vi var et lille firma, og så er det svært at købe ind til de samme priser, som de store firmaer betaler. Rabatter krævede køb af store mængder, og dengang var det ikke holdbart for os at købe eksempelvis 10 tons aluminium ad gangen, fortæller Per Jensen.

Derfor måtte firmaet købe materieler hjem til højere priser end konkurrenterne. Firmaet var presset, og da to store kunder pludselig ikke kunne betale for opgaver udført, knækkede Skilte Expressen nakken.

- Når man analyserer bagefter, kan man godt se, at det var en usikker situation med mange penge bundet hos to store kunder, og det har vi selvfølgelig lært af. I dag er vores betalingsfrist otte dage, og vi tjekker nye kunder. Vi kan ikke gardere os mod alt, men vi prøver, siger Per Jensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fremgang

Med dyrt købte erfaringer i bagagen startede firmaet op igen, og indtil for tre og et halvt år siden holdt Skilte Expressen sig - stort set - væk fra vejene.

- Vi lavede enkelte tavler, men ellers var tavleproduktionen lig nul. Vi blev så senere opfordret til at genoptage vores aktiviteter på det område. Pihl's projekt på Holbækmotorvejen indeholdt blandt andet en stor portal, så da vi blev opfordret til det, regnede vi lidt på projektet og endte med at få opgaven, siger Per Jensen og fortsætter:

- Den opgave fortalte os, at vi godt kunne være konkurrencedygtige, gennemføre opgaven og fortsat tjene penge - vi er jo til for at drive en god forretning.

Skilte Expressen ApS bestod af fem personer indtil 2008/2009. I dag er de 16.

- Da krisen kradsede mest for andre, fik vi fremgang. Staten proppede milliarder i motorvejene, og det kom os til gunst, konstaterer Per Jensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fra værk til vej

Det er af mange blevet en anvendt fremgangsmetode at lade andre firmaer bidrage som underentreprenører. Eksempelvis ved at lade andre pulverlakere, svejse, støbe, montere etc.

Skilte Expressen har valgt at holde det hele i eget hus.

- Vi laver alt selv. De store skilteportaler får vi svejset eksternt, men når vi i nærmeste fremtid får bygget til, bliver det en opgave, som vi også selv kan varetage. Vi køber aluminium hjem, og vi har vores egen saks til at klippe det op. Standere og master klarer vi også selv. Det elektriske arbejde lader vi dog også andre om, men al opsætning og afspærring i den forbindelse tager vi os også af. Hvis vi synes, at det er sjovt, så er vi der. Rent økonomisk er vi også mere konkurrencedygtige, hvis vi kører hele vejen igennem. Kommer der flere led ind i processen, skal de også have en avance, og så bliver hele vores bud på en opgave dyrere. Ved at klare det hele selv kan vi lave en bedre pris, er erfaringen hos Per Jensen.

Det giver samtidig den fordel, at firmaet selv har snor i sine materialer.

- Vi har kontrol over jernet fra det forlader værket, og til det står monteret ved motorvejen. Så er der ingen risiko for, at der opstår tvivl om CE-godkendelsen. Jeg siger ikke, at det er sådan det foregår, hvis man køber ind i Kina, men på vores måde er vi 100 procent sikre, siger Per Jensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Se resultatet

Mængden af beregninger og udarbejdelse af tilbud vokser, så Skilte Expressen er ved at ansætte en ingeniør, som kan varetage de opgaver.

Selv vil Per Jensen gerne have mere tid til kundeplejen, og så ofte det kan lade sig gøre, er han selv med ude til montering af skilte og tavler for at "have fingrene i jorden".

- Det er det, vi er her for. Det er vigtigt, når man driver sin forretning, at man også ser det færdige resultat, siger Per Jensen.