Et møde mellem Rostgård Maskinstation og Semler Agro om serviceaftale på John Deere traktorer, udviklede sig til en fælles strategi om samarbejde og sparring, samt en handel på 10 John Deere traktorer.

Hos Rostgård Maskinstation der ligger lidt syd for Vejen, er der en klar strategi for at have styr på maskinøkonomien fra køb til salg, samt den de daglige driftsudgifter.

Det førte til at Michael Jørgensen og Jørgen Rostgård, indehavere af Rostgård Maskinstation, tog kontakt til Semler Agro for at snakke om serviceaftale på deres John Deere traktorer.

Samtalen om serviceaftale udviklede sig hurtigt til at handle om mere end service, for der blev snakket om samlet maskinøkonomi og om hvordan Rostgård og Semler kunne lave et strategisk samarbejde i fremtiden.

- Vores samarbejde skal styrke begge virksomheder. Vi har brug for at kende økonomien i vores maskiner, og de skal være driftssikre, for de bliver udnyttet fuldt med mange timer på tælleren hvert år, fortæller Jørgen Rostgård.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vi fandt ud af at vi havde en god kemi, og kunne bruge hinanden til sparring i forhold til maskinøkonomi og driftsomkostninger. Vi køber jo ikke ti traktorer fordi det er sjovt, men fordi vi i samarbejde med Semler Agro kan regne ud at det er det mest økonomisk ansvarlige at gøre, siger Michael Jørgensen.

Rasmus Thing og Morten Krusborg, henholdsvis salgschef/brugte maskiner og driftsdirektør hos Semler Agro, ser frem til det tætte samarbejde med Rostgård Maskinstation, og ser mange fordele i sparring med kunderne.

- Det handler ikke kun om at få solgt nogle traktorer. Det handler om at udnytte de kompentencer vi hver især besidder, og derigennem skabe fællesskab om at få tingene til at lykkedes. Udover denne handel på ti traktorer, er vi igang med at finde på flere måder vi kan styrke samarbejdet, fortæller Morten Krusborg.

- De nye traktorer er koblet op med flådestyringssystemet JD-link, hvilket giver fuldstændigt overblik over brændstofforbrug, tomgangstid, transport- og effektiv tid af traktorerne. Rostgård Maskinstation udnytter deres traktorer godt, en af de brugte traktorer de kommer af med har rundet 10.000 timer på fem år, fortæller Rasmus Thing.

Sorte fælge

Rostgård Maskinstation valgte for at par år siden, alle deres nye selvkørende enheder i fremtiden skulle have sorte fælge. Det er på den måde blevet deres varemærke og gør dem let genkendelige.

De ti nye traktorer hos Rostgård Maskinstation skal erstatte otte John Deere, New Holland og Claas traktorer. De ti nye John Deere traktorer er:

To 8R 340 med trinløs transmission.

To 8R 340 med e23 transmissionen.

En 8R 410 med e23 transmissionen.

To 6250R med trinløs transmission.

To brugte 8370R med trinløs transmission.

En brugt 7310R med trinløs transmission.

Traktorerne skal bruges til gyllekørsel, såning og pløjning.

- Det bliver interessant at følge brændstofforbruget på de to 8R 340 med henholdsvis trinløs og e23 transmissionen, for de kommer til at køre med to næsten identiske gyllesæt, siger Jørgen Rostgård.

Der er lagt vægt på at udstyre traktorerne med et højt komfortniveau, for chaufførerne sidder i traktorerne mange timer hver dag. For eksempel er der massage i sæderne og alt det lys der kan fåes på som standard.

- Det er vigtigt for os at være en god arbejdsplads, så vi kan holde på vores dygtige chauffører og eventuelt tiltrække nye. Derfor vægter vi chaufførens komfort og klima højt, samt at de har frihed til selv at præge deres arbejdsplads med lækre detaljer på traktoren, siger Michael Jørgensen.

Chaufføren må selv bestemme om traktoren skal pimpes med mere lys og eventuel tekst i fælgene, det er dog for chaufførens egen regning.

rich-media-1
Der gives Corona-venligt håndslag på traktorhandlen. Fra venstre er det Rasmus Thing, Michael Jørgensen, Jørgen Rostgård og Morten Krusborg. Foto: Uffe S. Kristensen.