Hos den danske importør af Ziegler, John Madsen A/S med hovedsæde på Fyn, er man en smule nysgerrig efter interessen for en ny producent af gyllevogne i Danmark:

- Ziegler er begyndt at producerer gyllevogne helt fra bunden, og jeg må sige, at vognene ser ganske godt ud, fortæller Allan Kristiansen, som er ansvaret for Ziegler-importen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ziegler er hovedsagelig kendt for udstyr til mejetærskere, men også for redskaber til jordbearbejdning i form af dybde- og discharver - men nu er den sydtyske maskinproducent også blevet en gyllevognsproducent.

- Baggrunden for produktionen af gyllevogne er et ønske fra producenten om at sprede Ziegler-ekspertise til at have flere sæson-maskiner uden for høst-sæsonen, og her faldt valget på gyllevogne ret naturligt for dem, fortæller Allan Kristiansen.

rich-media-2
Vognene leveres på to eller tre aksler og går fra 14 til 30 ton rumindhold.

Op til 30 kubikmeter

Ziegler-gyllevogns produktion deles op i to- og treakslede vogne. De to akslede gyllevogne går fra 14 til 22 kubikmeter over fem modeller, mens der findes tre modeller med tre aksler: en gyllevogn på 25 kubikmeter, en 28 kubikmeter udgave og en 30 kubikmeter topmodel.

Der er tale om gyllevogne, som kan udstyres med eget læssetårn, som minder meget om typer, som vi kender fra det danske marked. Fylde-kapaciteten ligger på 12.000 liter i minuttet afhængig af gyllens tykkelse, og selve tårnet er udført i rustfrit stål.

Liftkapaciteten på vognene ligger på enten seks eller ni ton kapacitet, og akslerne leveres fra BPW, og kan tilmed udstyres med integreret lufttryksregulering.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Integeret lufttryksregulering er et eksempel på noget af ekstraudstyret på de tyske vogne.

Styringen af gyllevognen er bygget op over Isobus, hvilket betyder, at man stort set selv kan vælge, hvilken terminal og joystick betjening der ønskes.

Af redskaber arbejder Ziegler sammen med Vogelsang om bomme og inden for nedfældere kan Ziegel leverer deres egne discharver med en Vogelsang-fordeler og tilhørende slanger monteret.

- Der køres enkelte vogne i det nordlige Tyskland, så vi har ikke langt hen til nogen for at vise dem til interesserede, men vi går meget stille til værks, da vi er ret ydmyg over for de nuværende aktører i branchen, og da vi er udmærket klar over, at der er tale om en branche for specialister. Men vi mener dog, at Ziegler klart har noget spændende materiale at byde på, for den bedrift der måske ikke skal kører mange hundred tusind kubikmeter gylle ud om året, fortæller Allan Kristiansen.