Lyt til artiklen:

Votech er navnet på ny dansk gyllevognsproducent

00:00
Hastighed: ???x
03:52

Gyllevognen bliver grå og får navnet Votech. Produktionsstedet bliver primært på Limfjordsøen Mors, og folkene bag den nye danske gyllevognsproducent er kendte folk i branchen.

- Vi ser et marked i en ny gyllevognsproducent, som kan opfylde de krav og ønsker fra enkelte kunder, som ønsker en vogn lidt udover det sædvandlige, fortæller Per Larsen, som er én af folkene bag den nye producent af gyllevogne.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Foruden Per Larsen består ejerkredsen af Lars Nygaard samt Thomas Boll. Alle tre er bosat på Mors.

Nyudviklet fra bunden

Når de første gyllevogne kommer til at rulle i marken i løbet af foråret 2021, vil det være i en lidt anden form, end den vi plejer at se fra andre danske producenter:

- Der er tale om en helt nyudviklet gyllevogn, hvor vi er begyndt med et blankt stykke papir, fortæller Thomas Boll, som står for de tekniske tegninger af gyllevogne hos Votech.

- Udfra teknisk indsigt og mange år i landbrugsmaskin-branchen er jeg sikker på, at vi rammer plet med Votech-gyllevognene til de danske maskinstationer og større bedrifter, fortæller han.

Og det er planen, at Votech-gyllevognene skal ramme de topprofessionelle kunder, da man også vil begynde med produktprogrammet fra 20 kubikmeter og op efter:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er som sådan ikke et fast gyllevognsprogram, da vi vil skræddersy gyllevognene til de enkelte kundeønsker, men vi ønsker ikke at lave gyllevogne på under 20 kubikmeter, fortæller Lars Nygaard fra Votech.

Selvom der er tale om individuelle løsninger til de kommende Votech-kunder, så er der trods alt en rød tråd fra gyllevogn til gyllevogn:

- Gyllevognene bliver modulopbygget, hvilket betyder, at vi ikke skal ud og opfinde den dybde tallerken forfra ved hvert projekt. Det giver både en sikkerhed for kunderne og for os, påpeger Lars Nygaard.

Dermed vil Votech frigøres fra tanken om én specifik størrelse på gyllevognen, og i stedet tænke i opbygningen af gyllevognene i moduler og komponenter.

Det bliver Votech, som vil stå for samlingen af gyllevognene, mens komponenterne kommer fra underleverandør. Det er primært danske underleverandør, og alt svejsearbejdet vil forgå på Mors. Der vil være tale om i forvejen kendte komponenter i Votech-gyllevognene, og eksempelvis kommer akslerne og undervognen fra tyske BPW.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi vil også have fokus på hurtig læsning i form af en spændende læssepumpe-teknologi, og der vil være fokus på trædeflade med stor diameter på gyllevogns-hjulene, fortæller Thomas Boll om nogle af de tekniske løsninger, som vil blive præsenteret sammen med Votech-gyllevognene.

Per Larsen påpeger også, at der bliver tænkt anderledes i forhold til den elektriske styring af gyllevognene, som man ser frem til at præsentere for markedet.

Med den meget store fokus på gyllevognen har man hos Votech valgt ikke at koncentrere sig om redskaber til gyllevognen på nuværende tidspunkt:

- Det er vigtigt at holde fokus - især i begyndelsen af sådan en proces her, og vi vælger udelukkende at lægge 100 procent af vores fokus på gyllevognen, forklarer Lars Nygaard.

Servicering fra Mors

Per Larsen er direktør i maskinforretningen Ingemann Larsen, og dermed er det også nærliggende, at Ingemann Larsen tager sig af salget af Votech-gyllevognsprogrammet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Indtil videre skal Ingemann Larsen sælge gyllevognene i Danmark og i Sverige, fortæller Per Larsen, og understreger, at Ingemann Larsen indtil for nyligt har solgt et andet gyllevognsmærke i Danmark og Sverige, og dermed har setuppet til at løfte den opgave.

- Det samme gælder for noget af det mest vigtige i en gyllevogns levetid, nemlig serviceringen. Det er noget vi har rigtig gode erfaringer med hos Ingemann Larsen, og vi har det fint med at have hele Danmark som vores udekørende område. At vi har én forhandler til salg og servicering betyder også, at man som kunde hos Votech er sikker på ,at have en let tilgang til forsyning af reservedele til gyllevognene.

Man forventer at bygge fem gyllevogne i løbet af sæson 2021.