Abonnementsartikel

Familielandbruget Mejnerts står selv for hele værdikæden fra dyrkningen til produktionen og salg. De lykkes med det i kraft af ihærdighed, rettidig omhu og ikke mindst forskelligheder.

Lige fra de begyndte at kunne gå, har brødrene Kasper og Peter Mejnertsen været med i marken og i produktionen sammen med mor og far. Nu er det henholdsvis 30 og 29 og nu er det dem selv, der står ved roret i den økologiske virksomhed ved Svebølle på Vestsjælland.

- Vores forældre startede i 1987 som landmænd, og vi har altid været med, for de har haft den indstilling, at der skulle være plads til børnene også. Derfor virkede det helt naturligt for os, at vi overtog sidste år, siger Kasper Mejnertsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forskellighed er styrke

Mejnerts Mølle laver økologiske korn og melprodukter og står selv for produktionen helt fra dyrkningen til forarbejdningen og til salget, som primært sker til storkøkkener. ?Fra muld til mund? kalder de det. Den nyeste gren af Mejnerts-virksomheden er dyrkning af grøntsager. Den del står far, Niels, der stadig er med i virksomheden, for. Kasper er uddannet landmand og driftsleder, og står derfor for dyrkningen, mens Peter er uddannet inden for marketing og salg, så han står for den del.

- Vi kan ikke alt hver især, men derfor er det også, at det er en styrke, at vi er flere om det. Vores forskelligheder er vores styrke. Vi har delt områderne op mellem os, og på den måde bruger vi hver vores styrker, siger Peter Mejnertsen.

rich-media-2
De to brødre Kasper (tv.) og Peter (th.) Mejnertsen står nu i spidsen for Mejnerts Mølle. Deres far, Niels, er stadig med i virksomheden og står for grøntsagerne. Foto: Louise Gregersen

Oplevelse for kunder

På adressen i Svebølle ligger både møllen og kontoret. Indtil for nylig lå også en gårdbutik, hvor man som privatperson kunne svinge ind og købe produkterne. Men for at møde forbrugernes behov, er den fysiske gårdbutik lukket og gået online.

- Vi har valgt at satse på webshop og online platforme i stedet for. Det er det, kunderne efterspørger, så det er en måde, vi tilpasser os markedet. fortæller Peter Mejnertsen.

Udover webshoppen har de også åbnet et bageværksted i lokalerne over kontoret. Sammen med en bager kan man få vejledning og inspiration til, hvordan man kan bruge produkterne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er en helhedsoplevelse for kunderne, vi ønsker at skabe. Vi vil gerne uddanne og oplyse forbrugerne, og det er netop det, vi kan, når vi selv står for hele værdikæden, forklarer Peter Mejnertsen.

Døde fisk flyder

Det er også for at oplyse og uddanne forbrugerne, at familien selv er tilstede på Roskilde Dyrskue, og derfor de åbner gården op for nysgerrige, når de hvert år afholder "Kornets Dag".

- Vi vil gerne fortælle om os og være helt åbne omkring værdikæden. Folk skal vide, hvad vi står for, og hvad vi producerer. Det tror vi på, er vejen frem, siger Peter Mejnertsen.

Men det er ikke kun for at tilpasse sig kunderne, at Peter og Kasper satser på nye idéer. Det er også en del af familiens DNA at turde tage chancer. Sådan var det, da far Niels omlagde til økologi tilbage i 1999, og sådan er det nu.

- Det er kun døde fisk, der flyder med strømmen. Sådan har vores far altid sagt, og det er i høj grad et af vores mottoer, som vi lever efter, siger Kasper Mejnertsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er også her, at forskellighederne kommer virksomheden til gode.

- Vi (Kasper og Peter red.) er rigtig gode til at tænke ud af boksen og sætte nye projekter i søen, hvor vores far ligesom er den, der ofte får skibene bygget. Herefter får vi selv lov til at sejle dem, siger Peter Mejnertsen.

Kvalitet er afgørende

Og der kommer nok mange flere skibe i den sø endnu, spår de begge. Økologien var en vej, far Niels valgte, som viste sig at give succes. Men brødrene er meget enige om, at det ikke nødvendigvis er økologien, der bærer succesen.

- Økologien passer rigtig godt ind i vores koncept og tankegang, men det kan godt være, vi ikke er det om 15 år. Vi er i konstant udvikling og vi er der, hvor forbrugerne efterspørger os, og vi producerer det, der er et marked for, siger Kasper Mejnertsen.

De er kede af den "krig", der er mellem økologer og konventionelle landmænd, for kvalitet har flere nuancer, mener de.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Økologi er ikke direkte ensbetydende med kvalitet. Der findes mange danske konventionelle landmænd, som producerer kvalitet. Men hvis vi kan lave kvalitet med økologi, er det afgørende. Vi ønsker at lave kvalitetsprodukter, siger Peter Mejnertsen.

Tør være visionær

Opskriften på deres succes, mener de, ligger et sted mellem den fælles familie-DNA, deres forskelligheder og deres mod til at tage chancer.

- Vi tror på, at man er sin egen lykkes smed. Det handler om at tage de forholdsregler, man kan. Vi sørger for at risikosprede vores produktion, så det aldrig bliver et helt katastrofalt år. Rettidig omhu spiller også en vigtig rolle, siger Peter, mens Kasper fortsætter:

- Man skal turde være visionære. Det tør vi godt, og det tror vi på, er vejen til succes. Man får aldrig medvind, hvis man aldrig kommer derud, hvor det blæser, siger Kasper Mejnertsen.