Abonnementsartikel

Hos Thy Traktor & Maskinservice gør man meget ud af at have dygtige medarbejdere, da de betyder alt i den 14 år gamle forretning.

Kurt Bliksted havde ikke forestillet sig, at han 14 år efter begyndelsen i en enmands-virksomhed som mekaniker, skulle ansætte mand nummer otte, have udvidet servicebilparken med 200 procent og værkstedetsarealet med det dobbelte.

Men sådan gik det, og i dag har thyboen både den autoriseret forhandling af Deutz-Fahr, Zetor, Krone samt Giant-minilæssere.

- Vi dækker Deutz-Fahr og Zetor i en ret stort område, men jeg må nok indrømme, at lige nu er det de tyske Krone-græsmaskiner, som der er mest gang i, fortæller Kurt Bliksted, som har haft Krone-forhandlingen i to år.

På dagen for Maskinbladets besøg, har maskinforretningen netop klargjort en 19 meter Krone-rive med seks rotorer til Fastrup Maskinstation.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vi har desuden solgt to otte meter Krone-river, ligesom vi inden høst skal leverer fem nye Krone bigballepressere.

Ikke for mange ting ad gangen

Da forretningen blev grundlagt tilbage i 2003 kørte Kurt de første år rundt med en servicebil fra adressen hjemme i Thorsted, vest for Thisted.

- Jeg isolerede maskinhuset på min ejendom, så der blev lavet et værksted, men lavede de fleste reparationer ude hos kunderne, hvor arbejdet bestod i alt lige fra små-reparationer til smedeopgaver. Efter et par år ansatte jeg den første medarbejder, og efter endnu et par år kom den første lærling til, og forretningen voksede lige så stille.

I 2010 bygger Kurt Bliksted 600 kvadratmeter værksted og ansætter yderligere et par ansatte.

- Jeg har her i sommeren 2017 ansat en lagermedarbejder, da opgaverne i butikken og lageret var blevet svært at nå for min hustru, fortæller han og beretter om en butik med mere og mere salg til blandt andet private haveejere i Thisted.

- Kerneforretningen er fortsat landbrugskunder, som udgør 70 procent af forretningen og specielt vores autoriserede forhandlinger udgør en stor del af arbejdet.

Deutz-Fahr og Zetor-forhandlingen fik man for fire år siden, og Krone fulgte efter året efter.

- Det passer mig fint, man jeg ikke begyndte med en masse forhandlinger på én gang, da det kræver, at man har fuld support til de produkter man sælger. Det dur ikke, at jeg sælger en masse maskiner, uden at have en sikkerhed for enten reservedele på eget lager eller inden for en kort afstand, fortæller Kurt Bliksted.

Medarbejderne gør forskellen

Forhandlingerne af de forskellige maskiner, gør også forretningen attraktiv for medarbejderne.

- Med eksempelvis Krone-maskinerne henvender vi os hovedsageligt til de topprofessionelle brugere som maskinstationer, og her kræves der service og opbakning til produkterne på alle tider af døgnet. Jeg havde derfor også mine medarbejdere med på råd, inden vi kastede os ud i projektet, da det kræver den rette indstilling, at kunne levere den type maskiner og service - men det går virkelig godt, fortæller Kurt Bliksted, som påpeger, at igangsætning og klargøring af nye maskiner, som blandt andet indebærer kursus for medarbejderne, gør det attraktivt at arbejde i virksomheden.

- Medarbejderne betyder alt for virksomheden. Uden dem kan vi ikke levere den service og opbakning, som den moderne landmand kræver, og det er alt afgørende for os.

Kurt Bliksted nævner desuden udfordringen i at finde kvalificeret arbejdskraft til forretningen.

- Landbrugsmaskinmekanikeren er en super god udannelse, men faktisk er uddannelsen så god, at de dygtige mekanikere er eftertragtede også i andre brancher, og det er efterhånden en udfordring. Jeg ville gerne have et par folk mere på værkstedet, men det er meget svært at finde, fortæller den nordvestjyske maskinhandler.

Mange specialopgaver

Thy Traktor & Maskinservice har endnu ikke en forhandling af jordbearbejdningsredskaber, og det lægger Kurt Bliksted ikke skjul på, han gerne vil have - men det er ikke for enhver pris.

- Der skal være den rette opbakning og support bag. Det skal også helst være et anerkendt mærke, for der er efterhånden muligt at få forhandlingen af flere producenter, som for mange er ukendte, og det tror jeg man skal passe på med, fortæller Kurt Bliksted.

Selvom forretningen ikke har forhandling af redskaber, så kan man let få tiden til at få på værkstedet:

- Vi laver en del specialopgaver af smede og montage-karakter, eksempelvis har vi stået for produktionen af 30 kalve-hytter i vinter, ligesom vi har monteret en pick-up på en ældre Claas-mejetærsker, som krævede en del tilpasning, fortætter Kurt Bliksted, som efterhånden ikke bruger mange timer på værkstedet.

- Min hverdag går hovedsageligt med salg af maskiner, og jeg føler heller ikke, at jeg kan holde fokus på både at skrue og snakke i telefon på én gang, så mister man hurtigt fokus på én af områderne.