Abonnementsartikel

Canadiske AgriBrink viser et system, som kan ændre lufttrykket fra 3,0 til 0,7 bare på 20 sekunder.

Længe har danske maskinstationer og bedrifter haft ét problem med de nuværende luftsystemer på markedet: Det har taget alt for lang tid, at ændre lufttrykket i nedadgående retning, eksempelvis, når en gyllevogn kører fra vejen og ind på marken.

Nu viser canadiske AgriBrink dog et system, hvor lufttrykket kan ændres fra 3,0 bar til 0,7 på 20 sekunder.

- Hemmeligheden er en hurtig-udløsnings-ventil, som tømmer hvert enkelt dæk for luft, og det hele kontrolleres af en sensor, som sidder ved ventilen.

- Jake Kraayenbrink, AgriBrink

- Hemmeligheden er en hurtig-udløsnings-ventil, som tømmer hvert enkelt dæk for luft, og det hele kontrolleres af en sensor, som sidder ved ventilen. Omvendt fylder vi også dækkene den vej, enten med en kompressor vi monterer, eller en fabriksmonteret kompressor, fortæller Jake Kraayenbrink, som er idemanden bag AgriBrink, som han har startet op siden af hans 400 hektar landbrug i Canada.

Logging af data

Det hele styres fra traktorens kabine, hvor en terminal holder styr på lufttrykket. Herfra kan chaufføren opsætte, hvilke lufttryk der ønskes i dækkene, og sensorer kommer med en alarm, hvis trykket afviger fra det ønsket.

- Systemet holder også styr på køretøjets fart, så hvis køretøjet øger farten til over 20 kilometer i timen, får chaufføren en advarsel om øget fart, så hvis chaufføren har glemt at øge lufttrykket bliver det ikke glemt, fortæller Jake Kraayenbrink.

Den canadiske opfinder fortæller også, at systemet logger data fra opgaverne, så man til enhver tid kan se, hvordan lufttrykket har været, og hvornår det er blevet ændre.

- Det kan være en fordel, hvis der pludselig sker en skade på et dæk, og man måske bliver i tvivl om det konkrete dæktryk.

Hele systemet kan også styres manuelt, hvis systemets computer bryder sammen.

- Derfor kan man køre videre, selvom systemets computer ikke virker. Det er noget af den erfaring jeg har fra min egen bedrift - der er ikke noget værre end at holde og vente på en servicemontør, forklarer Jake Kraayenbrink.

På nuværende tidspunkt er der ingen forhandlere af systemet i Danmark, men Jake Kraayenbrink søger med stor interesse efter maskinhandlere, som kunne være interesseret i at forhandle systemet.