Danskerne ser mere på efter det røde Ø-mærke når de køber ind. Det viser tallene fra Danmarks Statistik for detailsalget af økologiske fødevarer i 2014, som netop er kommet ud. Salget er steget med 6 procent i omsætning, men med 8 procent i mængder.

Salget af økologisk svinekød er steget med 35 procent og for økologisk frugt og grønt er salgsværdien steget 15 procent

Artiklen fortsætter efter annoncen

I 2014 udgjorde økologiske varer 7,6 procent af danskerne indkøb. Dermed har Danmark en førsteplads, som det sted i verden hvor økologiske varer udgør den største andel i indkøbskurven.

- De nye tal bekræfter, de positive tegn, vi har set gennem længere tid, og viser at forbrugerne i stigende grad vælger økologiske fødevarer. Samtidig er det værd at bemærke, at tallene er fra 2014. Fra før de forskellige detailkæder i januar 2015 gik i gang med deres kampagner på økologi. Udviklingen har altså været i gang længe, siger Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.

Mangel på kød

Det er især de økologiske varianter af svinekød og citrusfrugter, bananer og æbler, der oftere ryger i indkøbskurven hos danskerne.

- Der er nogle varegrupper som forbrugeren har taget hurtigere imod end andre. Men der er en konstant udvikling indenfor økologien. For et par år siden steg salget af økologisk kød meget langsomt, men nu buldrer det derudaf. Faktisk er vi tæt på at mangle økologisk kød i Danmark, siger Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.

De største varegrupper er fortsat mælk, ost, æg, der tilsammen udgør 35 procent af den samlede omsætning i 2014, samt frugt og grøntsager med tilsammen 23 procent Salget af økologisk kød steg med 21 procent, mens salget af økologiske grøntsager og frugt steg med hhv. 13 og 19 procent. Hos Økologisk Landsforening er man ganske begejstrede for de nye tal.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Danskerne går i stigende grad op i, at deres kød kommer fra dyr, der har haft et godt liv med god plads og masser af frisk luft. Samtidig ved vi, at en af danskernes vigtigste årsager til at vælge økologi er at skåne sig selv og familien for rester af sprøjtegifte. Det kommer bl.a. til udtryk i et øget salg af økologiske grøntsager og frugt, siger Henrik Hindborg, der er markedschef i Økologisk Landsforening.

Væksten fortsætter

Hos supermarkederne mærker man også tydeligt, at danskerne oftere vælger de økologiske alternativer, og man spår, at udviklingen vil fortsætte i 2015.

- 2015 er begyndt med tocifret vækst på frugt og grønt, mejeriprodukter og kød, og især føtex har haft en markant vækst på økologisk frugt og grønt på hele 35 procent i første kvartal af 2015, siger Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør for ferskvarer hos Dansk Supermarked, som forventer, at den positive udvikling fortsætter.

Også hos Coop accelerer økologi-salget i øjeblikket. Her har nedsættelse af priser, som Coop selv finansierer, haft markant effekt på salget af økologiske varer i årets første fire måneder.

- 2015 har været et fantastisk økologi-år for os indtil videre. Vi har aldrig solgt så meget økologi, som vi har gjort i de første knap fire måneder i år. Kunderne har kvitteret for de prisnedsættelser, vi har lavet, ved samlet set at lægge 20 procent flere økologiske varer i indkøbskurven. Økologisk frugt og grønt står for den største vækst på 35 procent i volumen, mens vi har solgt 25 procent mere øko-kød. Vi ser tydeligt, at økologi ikke længere kun er et storbyfænomen, men også for alvor er kommet ud i landet, siger Jens Visholm, Food-direktør i Coop.