Abonnementsartikel

Med oprettelsen af Kuhn Sprøjtecentre satser Maskinhandler Indkøbsringen på, at centralisere viden og ekspertise om Kuhns sprøjter i et landsdækkende netværk af specialiserede servicecentre.

Konceptet med de specialiserede Kuhn Sprøjtecentre er stadig forholdsvis nyt hos Maskinhandler Indkøbsringen (MI). Den første samarbejdsaftale blev underskrevet i februar 2014, og i dag er der indgået aftaler med i alt 14 MI-medlemmer om oprettelser af servicecentrene.

- Vi vil lave nogle specialistcentre, der samler viden og ekspertise, så maskinhandlerne kan være klar til at yde den service som kunderne forventer, forklarer produktchef fra MI, Kenneth Brønner.

En ny vej

Kenneth Brønner fortæller også, at det er en ny vej at gå for MI. Oprettelsen af servicecentrene betyder, at selvom man er MI'er kan man ikke "bare" sælge Kuhn-sprøjter mere, medmindre man forpligter sig gennem de aftaler, der forbundet med at være et Kuhn Sprøjtecenter.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Men MI forpligter sig også til blandt andet at holde kurser for de udvalgte forhandlere, så deres medarbejdere kan være opdaterede på den senest viden og teknologi. Men de gensidige forpligtelser afhænger af de enkelte samarbejdsaftaler, der indgås mellem MI og forhandlerne, understreger Kenneth Brønner.

De forhandlere, der indgår aftale med MI om at bliver et Kuhn Sprøjtecenter, kan markedsføre sig med særligt logo, brochurer osv.

- De får en komplet pakke, fortæller Kenneth Brønner.

Lidt flinkere

Fra MI's side er der ingen krav til eksklusivitet eller eneforhandlinger til de nye Kuhn Sprøjtecentre. MI?s Kuhn forhandlere må forhandle de mærker, de har lyst til - også indenfor sprøjter.

- Vi prøver at leve op til vores motto om at være lidt flinkere. For os handler det om åbenhed og motivation frem for tvang, forklarer Kenneth Brønner.

Krav til viden

MI's idé med at oprette servicecentrene har udspring i det faktum, at sprøjter - ligesom mange andre landbrugsmaskiner - bliver stadig højteknologiske, og derfor kræver det mere og mere viden ude hos forhandlerne, hvis de skal være klædt på til at yde den optimale service.

- Det er vigtigt for os at slutbrugeren kan være tryg ved produktet, siger Kenneth Brønner.

De enkelte servicecentre bliver selv lagerførende i Kuhn-sprøjter og tilbehør, sådan at kunderne kan se varerne lokalt, dér hvor de køber den.

Forhandlerkurser

Som en del af samarbejdsaftalen med de MI-medlemmer, der bliver servicecentre for Kuhn-sprøjterne, forpligter MI sig til årligt at afholde kurser, sådan at de medarbejdere, der arbejder med Kuhn-sprøjter ude hos forhandlerne, konstant kan være opdateret med den nyeste viden.

På kurserne er der især fokus på ny viden og teknologi, igangsætning, fejlsøgning, opsætning og kalibrering. Kenneth Brønner forklarer, at kurserne er af en dags varighed, og der deltager cirka otte mand på hvert hold.

- Det er ret små hold, for at vi kan sikre god dialog og information, siger Kenneth Brønner.

Familiefølelse

Som Kuhn-importør er MI, og dermed også de nye Kuhn-servicecentre, en del af et internationalt netværk, som er blevet døbt Kuhn Sprayer Masters.

Kenneth Brønner forklarer, at Kuhn Sprayer Masters er et internationalt samarbejde omkring Kuhn-sprøjterne. Medlemmerne af dette netværk kan trække på hinandens viden, lagerlister og erfaringer. Dette sikrer blandt andet hurtig levering, da der så kan trækkes maskiner hjem fra Kuhn Sprøjtecentre i udlandet.

- Det giver meget stor leveringssikkerhed, og det kommer slutbrugeren til gavn. Vi prøver at skabe én stor Kuhn-familie, lige fra fabrikken, til forhandlerne og helt ud til kunderne, slutter Kenneth Brønner.