De frie markedskræfter har ikke kunnet redde de nødstedte Skyline-kunder, om end kreativiteten med andre trådløse løsninger har været stor.

Samtidig viser en hotline, som blev etableret af Erhvervs- og Vækstministeriet til at hjælpe nødstedte Skyline kunder, sig at være meget lidt behjælpelig og for mange ganske ubrugelig. Det skrivver landdistrikterne.dk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Michaelstig Jensen, som driver MT Skilte og Ellemann & Søn ved Spentrup syd for Mariager, føler sig ladt i stikken og oplever ikke reel vilje til at hjælpe fra nogle sider.

Michaelstig Jensen har kontaktet de traditionelle udbydere, som leverer bredbånd via de gammeldags koberkabler. Han har været i kontakt med udbydere, der leverer bredbånd via en form for ”satellit”-løsning, hvilket viste sig at være alt for dyrt i daglig brug, og  endelig har han været i kontakt med diverse trådløse udbydere og en mulig udbyder af højhastigheds fiberforbindelse. Heller ikke her var der et brugbart alternativ.

Ladt i stikken

Erhvervsministeriets hotline – som stort set ingen borgere i de berørte områder har hørt om – henviser kun til nogle informationer på et par hjemmesider. Telefonisk fik Michaelstig Jensen i hvert fald ingen hjælp.

Hjemmesiderne giver ikke noget billede af forholdene på ejendomsniveau, så Michaelstig Jensen kunne ikke bruge informationerne til noget og måtte selv kontakte en lang række udbydere for at finde nogle alternativer, der er brugbare i stedet for hans midlertidige trådløse USB-modem.

Så her over en måned efter Skyline stoppede de sidste signaler, så føler Michaelstig Jensen, at hans virksomheder fortsat er ladt i stikken som en lang række andre borgere og virksomheder.