Hvis man kører i Himmerland, vidner de mange majs- og græsmarker om en stor udbredelse af mælkeproducenter i området. Det gælder også i det vestlige Himmerland mellem Aars og Farsø, hvor Vesthimmerlands Maskinstation hører til. Maskinstationen beskæftiger sig hovedsageligt med landbrugsarbejde, hvor grovfoderproduktion til egnens mange mælkeproducenter udgør en stor del af omsætningen.

Maskinstationen sår eksempelvis cirka 1.400 hektar majs om året og ensilerer omkring 2.000 hektar majs.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I 2008 søgte maskinstationen større kapacitet på majssåmaskinerne, og det var i den proces, at bugserede gødningsvogne med påmonterede majssåmaskiner vakte interesse. Så meget, at maskinstationen i dag kører med bugserede maskiner - og tilmed nogle lidt unikke af slagsen.

- Vi syntes umiddelbart, at det var nogle dyre køretøjer og spurgte os selv, om disse gødningsvogne ikke kunne fremstilles på eget værksted, forklarer Jesper Sørensen, ejer af Vesthimmerland Maskinstation.

Udfordringen blev taget op, og til forårsarbejdet 2009 stod den første bugserede majssåmakine klar til at indtage majsmarkerne - produceret på eget værksted.

Kapacitetsforøgelse, der kan mærkes

Indtil sæsonen 2009 kørte maskinstationen med tre majssåmakiner: En otte rækket Gaspardo samt to 12-rækkede Gaspardo-maskiner - både med flydende og fast gødningsplacering. Men den mindste maskine blev solgt, og de to 12-rækkede udgaver blev monteret på hver deres gødningsvogn - en med flydende gødning og en med fast gødning.

- Vi fik en kæmpe forøgelse af kapaciteten med de to gødningsvogne. Hvis vi eksempelvis ser på majssåmaskinen med flydende gødning, så er vi gået fra en fronttank med et rumindhold på 1.100 liter til en gødningsvogn med 6.000 liters rumindhold, forklarer Jesper Sørensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ikke nok med at Vesthimmerlands Maskinstation kan klare det samme areal med to maskiner, som før blev varetaget af tre maskiner. Arealet er også vokset.

- Vi har i år præsteret at så knapt 1.400 hektar majs på 10 dage, fortæller Jesper Sørensen.

Og det har været nødvendigt netop i år:

- Foråret i 2012 har ikke ligefrem været det varmeste forår, vi har haft. Derfor har alle kunder mere eller mindre alle været klar til at få besøg af majssåmaskinen på samme tid. Så der har været tryk på i en kort periode, og kunderne har været glade for vores store kapacitet, når vi er dukket op, uddyber Jesper Sørensen.

På begge gødningsvogne er der god plads til opbevaring af sække med majsfrø. Det betyder, at maskinerne mere eller mindre er selvhjulpet hver dag gennem sæsonen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Gødningsvogn opbygget på maskinstations værksted

Maskinstationen byggede dog ikke begge gødningsvogne på samme tid. Der blev startet med gødningsvognen til flydende gødning.

Jesper Sørensen fandt en brugt Agrodan dangødningsspreder til flydende gødning med to tanke på i alt 6.000 liter.  Bag på vognen blev der svejset en trepunktslift fast, som majssåmaskinen kunne monteres i.

- Majssåmaskinen kørte upåklageligt fra dag ét, forklarer den faste chauffør på såmaskinen Morten Stig, der dog tilføjer, at maskinstationen måtte forstærke liften på gødningsvognen på grund af den tunge majssåmaskine.

- Faktisk er såmaskinen blevet meget mere manøvredygtig. Før skulle vi med den liftophængte, 12-rækkede majssåmaskine have traktoren i bakgear på hver forarger. Nu kan vi lave en U-vending på en forager med 24 rækker med gødningsvognen. På denne måde er kapaciteten også sat op, fremhæver Morten Stig.

Gentog succesen

I vinteren 2009/2010 tog maskinstationen kampen op igen og gik i gang med at fremstille en gødningsvogn til den anden 12-rækkede majssåmaskine som kørte med fast gødning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Denne gødningsvogn blev lavet over en gammel Kongskilde/Överum gødningsvogn fra Wing Jet-serien, fortæller Keld Knudsen, som er fast chauffør på majssåmaskinen.

- Princippet på begge majssåmaskiner er ens. Der er en tank til gødning, og bag på sidder en trepunkts lift, som Gaspardo majssåmaskinen hænger i. Dog er doseringen lidt en anden sag med den faste gødning, da doseringsenheden ikke sidder på majssåmaskinen. Derfor kørte vi den første sæson efter en manuel indsåning af gødningen, forklarer Keld Knudsen.

Denne løsning var dog ikke alt for præcis, så Vesthimmerland Maskinstation kørte såmaskinen ind på værkstedet den efterfølgende vinter.

- Vi købte så en gammel fuldfodervogn, hvor vi tog vejecellerne fra og monterede dem på såkassen. På den måde ved vi præcis det antal kg, som er i gødningskassen og kan derfor dosere mængden ud fra det. Desuden var det gået lidt stærkt med at lave denne gødningsvogn. Vi nåede aldrig at få den malet inden sæsonen gik i gang, så det fik vi gjort den efterfølgende vinter, mens vi monterede vejecellerne på såkassen, beretter Keld Knudsen.

Værkstedet næste projekt

På Vesthimmerlands Maskinstation er man ikke bleg for at tage udfordringen op og konstruere de maskiner, der ikke kan købes andre steder. Eksempelvis har maskinstationen monteret Samson Flex spredevalser på to Bunning staldgødningsspredere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Om vinteren tilbringer vi meget tid på værkstedet. Vi optimerer vores maskinpark, hvis vi opdager svagheder igennem sæsonen, fortæller Jesper Sørensen.

Han kan desuden løfte sløret for, at det næste projekt på maskinstationen muligvis bliver en 12 meter bred skårlægger produceret ud af to butterfly sæt.

Læs også Vil køre majs fra med gyllevognen.