Maskinbladet, Spanien.

Ganske som i filmen Superman, hvor replikken lyder: ?Er det en fugl? Er det et fly? Nej, det er Superman!? - så kan man næsten bruge samme replik, når man kigger på de helt nye traktorer, Deutz-Fahr netop har lanceret, og som Maskinbladet har fået lejlighed til at stifte bekendtskab med.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Er det en Agrotron TTV630? Er det en Agrofarm TTV 430? Nej, det er faktisk Agrotron TTV430. Den italienske koncern har lanceret tre nye modeller, TTV410, TTV420 og TTV430, der alle har trinløs transmission. Og det er et væsentligt skridt fremad for Same Deutz-Fahr Group, der står bag Deutz-Fahr.

De nye traktorer rammer nemlig ind i et segment, hvor Deutz-Fahr ikke tidligere har haft nogen modeller ? forstået på den måde, at Deutz-Fahr indtil nu ikke har haft en fircylindret traktor med trinløs transmission - og i en størrelse, så den har været i stand til at fungere som en decideret kompakt læssetraktor eller som det lille trækdyr i marken.

Agrofarm TTV-serien har hidtil været eneste bud med fire cylindre og en trinløs transmission. Den fik premiere på Agritechnica i 2009. Men skønt den også henvender sig til landbrug, er den efter danske forhold på grund af størrelsen for lille til at håndtere en frontlæsser til landbruget i Danmark. Den henvender sig i stedet mere til nicheproduktioner eller andre steder, hvor netop den lille størrelse på traktoren er en fordel.

Agrotron TTV600-serien er også et trinløst bud fra Deutz-Fahr. Men den sekscylindrede motor, som sidder i denne serie, gør uomtvisteligt traktoren længere end en udgave med blot fire cylindre. Dertil kommer, at effekten i 600-serien starter ved 164 hestekræfter (maks. Effekt), hvilket for nogle er for mange hestekræfter og dermed også ekstra unødig kapital bundet i en traktor.

Agtron TTV400-serien lander lige midt i mellem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Funktioner direkte fra storebror

Alle tre modeller i 400-serien drives af en fircylindret, turboladet Deutz TCD 2012 L4 V4 DCR motor. Den nominelle effekt på de tre modeller er henholdsvis 114, 124 og 134 hestekræfter, mens den maksimale effekt er angivet til henholdsvis 121, 130 og 142 hestekræfter i TTV410, TTV420 og TTV 430.

Bagakslen stammer fra K-serien, men ellers er de fleste komponenter lånt hos de mindste modeller i M400-serien.

Når det gælder brugervenlighed og funktioner i kabinen, skal man ikke være bange for at dreje nøglen i den nye fircylindrede serie. For er man vant til en Agrotron-model, så styres TTV410, TTV420 og TTV430 stort set identisk.

Kørehåndtaget og hele højre armlæn går igen på TTV400-serien, og det er også muligt at få Deutz-Fahrs iMonitor i serien. Så alt i alt de samme funktioner ? endda med et par tilføjelser på de nye modeller:

- Normalt hjælper transmissionen i traktoren med at bremse den ned, når føreren slipper kørepedalen. Transmissionen ændrer udvekslingen, hvilket svarer til, at man gearer ned på en traditionel transmission, forklarer Christian Soldà fra Same Deutz-Fahr Group.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har så tilføjet den funktion, at chaufføren via en kontakt kan reducere den bremsende effekt i transmissionen, således at traktoren ikke bremser på samme måde. Det er en fordel, hvis man slipper kørepedalen ned ad bakke med et stort læs, idet man er sikker på at have bedre kontrol over køretøjet, uden kontakten mellem traktorhjul og underlag reduceres.

- Transmissionen ændrer ganske enkelt ikke udveksling, og det har den samme bremseeffekt, som når man slipper speederen i højt gear med en traktor med traditionel gearkasse i stedet for at geare ned, fortsætter Christian Soldà.

Deutz-Fahr har også tilføjet en såkaldt Powerbrake-funktion i den nye TTV400-serie. Der er koblet en servoassistent til bremsepedalerne, så chaufføren ikke behøver at træde så hårdt på traktorens bremse for at bremse vogntoget.

Den mindste fra ZF

Der er dog få forskelle på TTV400-serien og dens storebror. Mens TTV600-serien kører med ZF?s Eccom 1.5, benytter den mindre TTV400-serie ZF's mindste model i rækken af trinløse transmissioner, ZF Eccom 1.3.

- Transmissionen er mindre i dimensionerne, men selve virkemåden og opbygningen af transmissionen er identisk med Eccom 1.5, siger Kristian Dalum fra H.C. Petersen, Deutz-Fahrs danske importør.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er stadig fire planetgear i transmissionen, og det vil føles nøjagtig ens at køre med den mindre transmission, som den lidt større, fastslår Kristian Dalum.

Chaufføren har mulighed for at vælge tre køremodes: Auto, PTO eller manuel.  I Auto-mode tilpasser traktoren automatisk omdrejningerne på motoren ud fra belastningen, og man har mulighed for at justere følsomheden i systemet. I PTO-mode holder traktoren konstante motoromdrejninger. I manuel mode styrer chaufføren selv omdrejningerne på motoren, og hvor hurtigt traktoren skal køre.

- Traktoren må i Tyskland køre 50 kilometer i timen. Det sker ved 1.750 motoromdrejninger, og det betyder, at traktoren kører 40 kilometer i timen ved blot 1.400 omdrejninger. Ved 30 kilometer i timen er vi på omkring 1.100 motoromdrejninger, og det kan mærkes på forbruget af brændstof under transport, påpeger Kristian Dalum.

De tre nye TTV-modeller har ligeledes ECO-mode ved brugen af PTO-udtaget. Der kan vælges 1.000 og 540 omdrejninger på PTO-udtaget ved kun 1.600 motoromdrejninger.

ECO-funktionen gør sig også gældende på front-PTO'en, men:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Uanset om man kører med normale motoromdrejninger, eller man benytter ECO-mode, er det småt med pladsen ude foran ved motoren, så man har altså ikke begge gear på front-PTO'en til rådighed. Det betyder, at man må vælge fra fabrikken, om front-PTO'en skal køre 540 eller 1.000 omdrejninger. Vil man skifte senere, skal traktoren forbi et serviceværksted, forklarer Kristian Dalum.

Lyd sænket i kabinen

Når det gælder selve kabinen på TTV400-serien, er der ingen forskel fra lillebror til storebror. Begge serier er udstyret med S-Class-kabinen, der i grundprincip har en del år på bagen, men som er videreudviklet løbende gennem årene.

- Kabinen stammer fra den første Agrotron-model, der blev lanceret i 1995. Men den er selvfølgelig videreudviklet i flere omgange siden da. I sin seneste udgave, som vi kalder S-Class-kabinen, er vi gået over til at lime forruden i for at reducere støjen. Tidligere kunne man åbne forruden, siger Kristian Dalum. Han fortsætter:

- For at reducere støjen har vi også lavet bunden tykkere i kabinen, og de to nederste ruder foran på kabinen er udført i et særdeles tykt lag glas. Dertil kommer en række andre finesser for at give bedre arbejdsforhold for chaufføren. Man kan lettest kende den nye kabine på de runde arbejdslygter i taget, fortæller Kristian Dalum.

TTV400-serien kan leveres med op til syv eksterne olieudtag. De fem kan bruges bagud, mens de sidste to er til frontliften. En LS pumpe med en kapacitet på 110 liter pr. minut sørger for at levere den nødvendige olie til udtagene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De to af udtagene kan styres i kørehåndtaget, og to andre kan styres i joysticket på armlænet. De resterende tre sidder som små elektroniske vippekontakter på højre panel.

-  Hvis traktoren er udstyret med iMonitor, kan chaufføren justere flowet på alle ventiler, men er den uden iMonitor, så må man se igennem fingrene med at kunne justere flowet på de tre udtag i på det højre panel, forklarer Kristian Dalum.

Til gengæld kan brugeren helt valgfrit skifte mellem hvilke udtag, der skal styres fra kørehåndtaget, joysticket og på panelet i højre side ? og det kan gøres, uanset om traktoren har iMonitor eller ej.

Deutz-Fahr TTV400-serien kommer også i en Same-udgave. Her vil traktorerne få navnene Same Iron 115-, 125- og 135 Continuo.

Også Lamborghini, der hører under Same Deutz-Fahr Group, vil få disse modeller i programmet. I sølvgrå kommer disse til at hedde R6.115-, R6.125- og R6.135 VRT.